پنجشنبه 20 بهمن 1401
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1401 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 479-469 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SKUMS.REC.1399.155


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadian-Hafshejani A, Tavassoli E, Tavassoli E, Aliakbari F. Effectiveness of a social cognitive theory-based distance educational intervention on anxiety in families of patients with COVID 19. Payesh 2022; 21 (5) :469-479
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1911-fa.html
محمدیان هفشجانی عبدالله، توسلی الهه، توسلی الهام، علی اکبری فاطمه. تأثیر آموزش راه دور مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر کاهش اضطراب خانواده بیماران مبتلا به کووید-19. پایش 1401; 21 (5) :479-469

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1911-fa.html


1- مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
3- سازمان بهزیستی چهار محال و بختیاری، شهرکرد، ایران
4- مرکزتحقیقات پرستاری مامایی جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (472 مشاهده)
مقدمه: اضطراب ناشی از ابتلای احتمالی یک عامل مخرب روانی است که می تواند منجر به بروز ناهنجاری های روحی و روانی در افراد جامعه شود، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر اضطراب خانواده بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ شهرکرد انجام گردید.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر به صورت تجربی در سال ۱۴۰۰ روی خانواده های بیماران مبتلا به کووید -۱۹ شهرکرد انجام شد، از هر خانواده یک نفر به صورت تصادفی بر اساس لیست دریافتی از مرکز بهداشت استان انتخاب و در گروه آزمون (۵۰ نفر) و شاهد (۵۰ نفر) قرار گرفتند. بعد از آن به گروه آزمون، آموزش های لازم بر اساس سازه های نظریه شناختی اجتماعی و اصول کنترل اضطراب با ارسال پمفلت ها و مطالب آموزشی، از طریق گروه واتساپی داده شد. داده های به دست آمده از مطالعه در ۳ مرحله قبل از مداخله، بلافاصله بعد و ۳ ماه بعد از مداخله جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۵ و آزمون های توصیفی- تحلیلی، تحلیل گردید.
یافته ها: بین میانگین نمرات سازه های نظریه شناختی اجتماعی و اضطراب خانواده بیماران قبل از مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت. در عین حال بلافاصله و ۳ ماه بعد از مداخله میانگین نمرات تمامی سازه های نظریه شناختی اجتماعی افزایش معناداری داشتند، از طرفی میانگین نمره اضطراب کاهش معناداری را در افراد گروه آزمون نشان داد.
نتیجه گیری: آموزش از راه دور مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی، نقش مهمی در کاهش اضطراب خانواده بیماران مبتلا به کووید-۱۹ داشت.
متن کامل [PDF 1035 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: سلامت همگانی
دریافت: 1401/4/13 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/30 | انتشار: 1401/8/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb