شنبه 13 آذر 1400
OPEN ACCESS
دوره 15، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1395 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 162-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Somayeh Fazaeli, Seyed Amir Hossein Gghazizadeh Hashemi, Hossein Ebrahimipour, Seyed Hasan Banikazemi, Mehdi Yousefi. Importance of health System responsiveness in a high and low income areas in Mashhad, Iran: A Household survey. Payesh. 2016; 15 (2) :153-162
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-183-fa.html
سمیه فضائلی ، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ، حسین ابراهیمی پور ، سید حسن بنی کاظمی ، مهدی یوسفی . مقایسه اهمیت هر یک از ابعاد پاسخگویی نظام سلامت از دیدگاه خانوارهای ساکن در دو منطقه برخوردار و غیر برخوردار شهر مشهد. پایش. 1395; 15 (2) :162-153

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-183-fa.html


چکیده:   (2766 مشاهده)
کیفیت غیر بالینی خدمات سلامت که سازمان سلامت جهان از آن به عنوان "پاسخگویی نظام سلامت به نیازها و توقعات مشروع غیر طبی مردم " یاد کرده است، یکی از اهداف سه گانه هر نظام سلامت است. این مطالعه سعی نمود میزان اهمیت هر یک از حوزه های هشت گانه پاسخگویی را در دو منطقه برخوردار و کمتر برخوردار شهر مشهد با یکدیگر مقایسه نماید. بدین منظور مطالعه به روش توصیفی در سال 1393 در بین نمونه 923 نفری از خانوارهای دو منطقه منتخب برخوردار و کمتر برخوردار شهر مشهد اجرا گردید. ابزار مطالعه، پرسشنامه سنجش پاسخگویی سازمان سلامت جهان بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود. داده های مربوط به حوزه های مختلف پاسخگویی با استفاده از شاخص های توصیفی و استنباطی آماری در نرم افزارSPSS تحلیل گردید. یافته های این مطالعه نشان داد که حوزه کیفیت امکانات رفاهی بیشترین اهمیت و حوزه دسترسی به حمایت خانواده و اجتماع کمترین اهمیت را داشت. محورهای ارتباطات، احترام به شان و منزلت، توجه و رسیدگی فوری، حق انتخاب و استقلال، به ترتیب دارای اهمیت بیشتری در منطقه برخوردار نسبت به منطقه کمتر برخوردار بودند. بین تحصیلات، سن و درآمد خانوار با اولویت بندی حوزه ها ارتباط معنی دار وجود داشت. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که توجه به اولویت های خانوارها در مورد هر یک از جنبه های غیربالینی کیفیت خدمات سلامت، می تواند تلاش های بهبود عملکرد و افزایش بهره وری در نظام سلامت را خصوصا زمانی که با محدودیت منابع مواجه هستیم، به سمت حوزه هایی که مهم تر هستند هدایت نماید.
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی، نظام سلامت، خانوار
متن کامل [PDF 2569 kb]   (1088 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1394/2/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/12/10 | انتشار: 1394/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb