شنبه 11 تیر 1401
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1400 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 46-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SEMNAN.REC.1398.018


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saravani S, Kebriaie A, Roshdi I. Assessing the health system responsiveness: A qualitative study. Payesh. 2022; 21 (1) :35-46
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1753-fa.html
سراوانی سلیمان، کبریایی علی، رشدی اسرافیل. ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: یک مطالعه کیفی. پایش. 1400; 21 (1) :46-35

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1753-fa.html


1- واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (461 مشاهده)
مقدمه: پاسخگویی به عنوان ابزاری راهبردی در نظر گرفته می‌شود که از طریق آن عملکرد سازمانی بررسی می‌شود، رضایت مشتری ارتقاء داده می‌شود و کار آیی عملیاتی و بهبود عملیات کسب‌ وکار حاصل می‌گردد. ازآنجا که بررسی ابعاد پاسخگویی هر سازمانی نیازمند تعیین شاخص‌هایی خاص برای آن سازمان است، شناخت شاخص‌ها و تعیین میزان پایایی به مسئله مهمی تبدیل می‌شود؛ به همین منظور این مطالعه کیفی با هدف تعیین ایزاری برای ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت انجام شد .
مواد و روش‌ کار: این مطالعه کیفی در سال 1399 با روش تحلیل محتوای  انجام شد. شرکت کنندگان به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. پس از انجام 30 مصاحبه با مدیران، کارشناسان و افراد صاحب نظر ، داده ها به اشباع رسید. و بااستفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: با مرور و تحلیل مصاحبه ها، تعداد6 درون مایه اصلی و 84 زیر طبقه به دست آمد. درون مایه های اصلی شامل "طراحی ساختار مناسب برای پاسخگویی"،"در نظر گرفتن متولیان برای پاسخگویی نظام سلامت"، "مدیریت تعریف شده و مستقل برای پاسخگویی "، "پیش بینی واحد های خارج از نظام سلامت جهت پاسخگویی" ،"طراحی الگوی مناسب برای پاسخگویی به صورت مشتری محور"،" استفاده از شاخص و چک لیست برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت "استخراج شد.
نتیجه‌گیری: در نهایت این مطالعه، شش راهبرد جهت ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت شناسایی نمود تا به مدیران و سیاست گذاران پیشنهاد شود، و در زمان برنامه ریزی برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت این راهبردها مد نظر قرار گیرند.
متن کامل [PDF 735 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1400/7/12 | پذیرش: 1400/11/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb