Ethics code: IR.IAU.SEMNAN.REC.1398.018
1- واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (2618 مشاهده)
مقدمه: پاسخگویی به عنوان ابزاری راهبردی در نظر گرفته میشود که از طریق آن عملکرد سازمانی بررسی میشود، رضایت مشتری ارتقاء داده میشود و کار آیی عملیاتی و بهبود عملیات کسب وکار حاصل میگردد. ازآنجا که بررسی ابعاد پاسخگویی هر سازمانی نیازمند تعیین شاخصهایی خاص برای آن سازمان است، شناخت شاخصها و تعیین میزان پایایی به مسئله مهمی تبدیل میشود؛ به همین منظور این مطالعه کیفی با هدف تعیین ایزاری برای ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت انجام شد .
مواد و روش کار: این مطالعه کیفی در سال 1399 با روش تحلیل محتوای انجام شد. شرکت کنندگان به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. پس از انجام 30 مصاحبه با مدیران، کارشناسان و افراد صاحب نظر ، داده ها به اشباع رسید. و بااستفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: با مرور و تحلیل مصاحبه ها، تعداد6 درون مایه اصلی و 84 زیر طبقه به دست آمد. درون مایه های اصلی شامل "طراحی ساختار مناسب برای پاسخگویی"،"در نظر گرفتن متولیان برای پاسخگویی نظام سلامت"، "مدیریت تعریف شده و مستقل برای پاسخگویی "، "پیش بینی واحد های خارج از نظام سلامت جهت پاسخگویی" ،"طراحی الگوی مناسب برای پاسخگویی به صورت مشتری محور"،" استفاده از شاخص و چک لیست برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت "استخراج شد.
نتیجهگیری: در نهایت این مطالعه، شش راهبرد جهت ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت شناسایی نمود تا به مدیران و سیاست گذاران پیشنهاد شود، و در زمان برنامه ریزی برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت این راهبردها مد نظر قرار گیرند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1400/7/12 | پذیرش: 1400/11/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/14