عوامل اجتماعی – اقتصادی موثر بر نگرش به فرزند آوری: مطالعه موردی زوجین در آستانه ازدواج درشهر کرمانشاه - پایش
سه شنبه 10 تیر 1404
OPEN ACCESS
دوره 20، شماره 4 - ( مرداد - شهریور 1400 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 485-471 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1400.018


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alidousti E, Adhami A R, Kazemipour S. Socio-economic factors affecting attitudes towards childbearing: A study of ever married couples in Kermanshah, Iran. Payesh 2021; 20 (4) :471-485
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1647-fa.html
علی دوستی عزالدین، ادهمی عبدالرضا، کاظمی پور شهلا. عوامل اجتماعی – اقتصادی موثر بر نگرش به فرزند آوری: مطالعه موردی زوجین در آستانه ازدواج درشهر کرمانشاه. پایش. 1400; 20 (4) :471-485

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1647-fa.html


1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (3687 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیرکاهش باروری در ایران به یکی از مشکلات جمعیتی تبدیل شده که مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش به فرزند آوری بود.
مواد و روش کار: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود. بدین منظور از بخشی از داده های طرح تحولات باروری در ایران و از اطلاعات 374 مرد و زن همسردار 49-15در شهرکرمانشاه استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار ۲۲ SPSS استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از رگرسیون خطی، همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای محل سکونت، نوع مسکن، اندازه مسکن، وضع فعالیت، تحصیلات و پایگاه اقتصادی اجتماعی با نگرش به فرزندآوری رابطه معنادار آماری وجود ندارد. اما متغیرهای ترجیح جنسیتی، جنسیت، سن همسر، فاصله سنی مطلوب بین فرزندان، مدت زمان استفاده از اینترنت، فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند رابطه معناداری با نگرش به فرزند آوری دارند. در مجموع متغیرهای تحقیق توانسته اند 23 درصد از تغییرات نگرش به فرزند آوری را تبیین کنند.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که تعداد مطلوب فرزندان زوجین جوان متاثر از شرایط زندگی آنهاست، لذا موفقیت سیاست های تشویق موالید منوط به ایجاد تغییرات در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی به نحوی است که فرزندآوری زوجین جوان را تسهیل کند.
متن کامل [PDF 1274 kb]   (3935 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1400/2/22 | پذیرش: 1400/5/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/6 | انتشار: 1400/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق