ارزشیابی بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم: یک مطالعه مقطعی - پایش
جمعه 10 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 16، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1395 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 116-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoud Tavousi, Ali Asghar Haeri Mehrizi, Jila Sadighi, Eisa Alizadeh, Ramin Mozafari Kermani, Mahdi Anbari, et al . Evaluation of the 'Healthy Citizen Campaign’: a population-based survey in Tehran, Iran. Payesh 2017; 16 (1) :109-116
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-133-fa.html
محمود طاووسی ، علی اصغر حائری مهریزی ، ژیلا صدیقی ، عیسی علیزاده ، رامین مظفری کرمانی ، مهدی عنبری ، و همکاران. و همکاران.. ارزشیابی بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم: یک مطالعه مقطعی. پایش. 1395; 16 (1) :109-116

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-133-fa.html


1- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
2- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (3380 مشاهده)
مقدمه: بسیج های اطلاع رسانی درباره خطرات رفتارهای مغایر با سلامت و چگونگی اجتناب یا کاهش اثرات مخرب آنها به افراد جامعه اطلاع رسانی کرده و می توانند سطح آگاهی جامعه را در زمینه های مختلف سلامت همگانی ارتقاء دهند.
مواد و روش کار: این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیرات بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم در شهر تهران انجام شد. در این مطالعه دیدگاه مردم تهران در خصوص پیام های سلامت که در قالب تابلوهای شهری در بازه زمانی محدود توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در منظر عمومی مردم مناطق 22 گانه تهران قرار گرفته بود، بررسی شد.
یافته ها: در مطالعه حاضر 1196 شهروند تهرانی (561 زن و 615 مرد) شرکت داشتند. نتایج نشان داد حدود 41 درصد از افراد مورد مطالعه تابلوهای حاوی پیام های سلامتی را در سطح شهر دیده بودند و از این تعداد حدود 85 درصد قادر به یادآوری موضوع اصلی پیام ها و 63 درصد قادر به یادآوری متن پیام ها بودند. براساس یافته ها حدود 95 درصد از افراد مورد مطالعه پیام ها ارائه شده را آگاه کننده، حدود 87 درصد آن ها را قانع کننده و حدود 93 درصد آن ها را باورپذیر و حدود 79درصد آن ها را ماهرانه تلقی نمودند. همچنین حدود 90 درصد از مخاطبان پیام ها را دارای ارزش به خاطر سپردن، حدود 89 درصد مورد پسند، و حدود 67 درصد آن ها را مرتبط با وضع خود دانستند. از نظر افراد مورد مطالعه بهترین رسانه ها برای انتقال پیام های مربوط به سلامتی و بیماری رادیو و تلویزیون (حدود 59 درصد) و بیلبوردهای شهری (حدود 57 درصد) بودند. همچنین حدود 95 درصد از افراد مورد مطالعه با نصب تابلوهای تبلیغاتی با محتوای پیام‌های سلامتی در سطح شهر موافق بودند.
بحث و نتیجه گیری: در مجموع به نظر می رسد مخاطبان از طرح بسیج اطلاع رسانی شهروند سالم به خوبی استقبال کرده و پیام های ارائه شده مورد قبول آنها واقع شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، توصیه می شود مسئولان مدیریت شهری اقدامات مشابه را در دستور کار خویش قرار دهند.
 
متن کامل [PDF 1033 kb]   (1189 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/10/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/10/6 | انتشار: 1395/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق