Mahboubeh Soltani, Nahid Golmakani, Seyed Reza Mazloom. The effect of an educational intervention based on Ottawa Guideline on nausea and vomiting at first trimester of pregnancy. Payesh 2017; 16 (2) :219-229
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-119-fa.html
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (4602 مشاهده)
مقدمه: تهوع و استفراغ از شایعترین مشکلات دوران بارداری است، و برای مواجهه با آن ترکیبی از اقدامات درمانی غیر دارویی شامل توجهات تغذیه ای، تغییرات سبک زندگی و استفاده از طب مکمل، جهت درمان تهوع و استفراغ بارداری که در یک راهنما تبیین شده باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر راهنمای اوتاوا بر تهوع و استفراغ سه ماهه نخست بارداری بود.
مواد و روش کار: این کار آزمایی بالینی یک سوکور بر روی 60 زن باردار با تهوع و استفراغ بارداری مراجعه کننده به دو مرکز انتخابی بهداشتی درمانی شهر مشهد انجام شد. شرکت کنندگان در مطالعه بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله طی دو جلسه 60 دقیقه ای آموزش راهنمای اوتاوا (رهنمودهای کلی، توجهات تغذیه ای، تغییر سبک زندگی، طب مکمل و طب فشاری) ارائه شد. درگروه کنترل مراقبت های معمول انجام شد. ابزار شامل پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21)، ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻬﻮع و اﺳﺘﻔﺮاغ Rhodes، چک لیست اجرای راهنمای آموزشی اوتاوا بود.
یافته ها: تفاوت معنی دار آماری در تهوع، استفراغ و عق زدن بین دو گروه بعد از چهار هفته مداخله مشاهده شد میانگین نمره کلی تهوع، استفراغ و عق زدن در گروه مداخله به طور معنی دار آماری کمتر از گروه کنترل بود.
بحث و نتیجه گیری: اجرای راهنمای آموزشی اوتاوا در کاهش تهوع، استفراغ و عق زدن بارداری مفید است
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1395/8/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/10/26 | انتشار: 1395/12/25