پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد شنوایی زبان و گفتار نیوشا» در کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 8، شماره 3 - ( تابستان 1388 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 278-271 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahra Jafari, Hassan Ashayeri, Saeed Malayeri, Farshid Alaedini. Translation, reliability and validity of the Newsha Hearing, Language and Speech Development Scale among children in Iran. Payesh 2009; 8 (3) :271-278
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-612-fa.html
زهرا جعفری ، حسن عشایری ، سعید ملایری ، فرشید علاء‌الدینی . پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد شنوایی، زبان و گفتار نیوشا» در کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان. پایش. 1388; 8 (3) :271-278

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-612-fa.html


چکیده:   (8038 مشاهده)

«رشد کودک» عبارتي است که به مهارت‌هايي که از بدو تولد تا 6 سالگي فرا گرفته مي‌شوند، اشاره دارد. در مطالعه حاضر، ساخت و تعيين پايايي و روايي «آزمون سنجش رشد نيوشا» به مثابه مقياسي يکپارچه سنجش مهارت‌هاي شنوايي، زبان و گفتار در کودکان فارسي زبان بدو تولد تا 6 سال مد نظر بود. نسخه ابتدايي اين آزمون، پس از مطالعه منابع مختلف، در 4 حيطه رشدي «شنوايي»، «زبان دريافتي»، «زبان بياني» و «گفتار» در 13 گروه سني در محدوده بدو تولد تا 72 ماه، طراحي و تدوين شد. پس از يک بررسي مقدماتي روي 75 کودک و انجام اصلاحات لازم، اين آزمون از شهريور ماه 1385 تا مرداد ماه 1386 با مراجعه به مهدهاي کودک و مراکز بهداشت روي 593 کودک طبيعي از هر دو جنس، در استان تهران اجرا و پايايي آزمون ـ آزمون مجدد، پايايي بين نظرات پرسشگران، روايي محتوا و ساختار آن تعيين گرديد. در بررسي هر دو پايايي، بين نظرهاي پرسشگران و پايايي آزمون ـ آزمون مجدد، همبستگي بيش از 95 درصد به دست آمد (P<0.001). در بيش از 90 درصد از موارد، ميزان روايي محتوا بر اساس مقياس هفت گزينه‌اي ليکرت در حد «کاملاً» و «بسيار زياد» ارزيابي شد و بررسي روايي ساختار، تأثير سن بر نتايج آزمون را نشان داد. (P<0.001). در مطالعه حاضر، معيار تفسير نتايج، کسب «حداقل» امتياز يا بالاتر تعيين گرديد. کودکاني که طي دو بار ارزيابي، نتوانند اين امتياز را کسب كنند، براي تعيين ميزان تأخير رشدي احتمالي، در گروه(هاي) سني پايين‌تر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. در کل 373 موضوع مورد آزمون، تنها در 3 مورد بين دختران و پسران تفاوت معناداري وجود داشت (P<0.02). آزمون سنجش رشد نيوشا، مقياس جامع و يکپارچه‌اي براي ارزيابي سير رشد و شناسايي هر گونه تأخير، در مهارت‌هاي رشدي کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسي زبان است که از پايايي و روايي زيادي برخوردار است.

متن کامل [PDF 248 kb]   (3025 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1388/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق