«رشد کودک» عبارتي است که به مهارتهايي که از بدو تولد تا 6 سالگي فرا گرفته ميشوند، اشاره دارد. در مطالعه حاضر، ساخت و تعيين پايايي و روايي «آزمون سنجش رشد نيوشا» به مثابه مقياسي يکپارچه سنجش مهارتهاي شنوايي، زبان و گفتار در کودکان فارسي زبان بدو تولد تا 6 سال مد نظر بود. نسخه ابتدايي اين آزمون، پس از مطالعه منابع مختلف، در 4 حيطه رشدي «شنوايي»، «زبان دريافتي»، «زبان بياني» و «گفتار» در 13 گروه سني در محدوده بدو تولد تا 72 ماه، طراحي و تدوين شد. پس از يک بررسي مقدماتي روي 75 کودک و انجام اصلاحات لازم، اين آزمون از شهريور ماه 1385 تا مرداد ماه 1386 با مراجعه به مهدهاي کودک و مراکز بهداشت روي 593 کودک طبيعي از هر دو جنس، در استان تهران اجرا و پايايي آزمون ـ آزمون مجدد، پايايي بين نظرات پرسشگران، روايي محتوا و ساختار آن تعيين گرديد. در بررسي هر دو پايايي، بين نظرهاي پرسشگران و پايايي آزمون ـ آزمون مجدد، همبستگي بيش از 95 درصد به دست آمد (P<0.001). در بيش از 90 درصد از موارد، ميزان روايي محتوا بر اساس مقياس هفت گزينهاي ليکرت در حد «کاملاً» و «بسيار زياد» ارزيابي شد و بررسي روايي ساختار، تأثير سن بر نتايج آزمون را نشان داد. (P<0.001). در مطالعه حاضر، معيار تفسير نتايج، کسب «حداقل» امتياز يا بالاتر تعيين گرديد. کودکاني که طي دو بار ارزيابي، نتوانند اين امتياز را کسب كنند، براي تعيين ميزان تأخير رشدي احتمالي، در گروه(هاي) سني پايينتر مورد ارزيابي قرار ميگيرند. در کل 373 موضوع مورد آزمون، تنها در 3 مورد بين دختران و پسران تفاوت معناداري وجود داشت (P<0.02). آزمون سنجش رشد نيوشا، مقياس جامع و يکپارچهاي براي ارزيابي سير رشد و شناسايي هر گونه تأخير، در مهارتهاي رشدي کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسي زبان است که از پايايي و روايي زيادي برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |