Mohammad Reza Maleki, Ahamad Reza Izadi. Empowerment position in Tehran social security hospitals based on the organizational excellence model (The EFQM). Payesh 2010; 9 (2) :131-136
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-572-fa.html
چکیده: (6032 مشاهده)
در سالهاي اخير، اهميت کيفيت خدمات بهداشتي باعث شده است که مديران خدمات بهداشتي و درماني به مسئله ارتقاي سطح کيفيت خدمات بهداشتي و درماني بيشتر توجه نمايند. الگوي تعالي سازماني، به منظور شناسايي ميزان دستيابي سازمانها به کيفيت، عملکرد برتر و ميزان رشد آگاهي آنها نسبت به اهميت کيفيت و تعالي عملکرد، تحت يک قالب رقابتي به وجود آمده است.
با توجه به الزامات قانوني در بكارگيري اين الگو به عنوان الگوي ملي بهرهوري، اين پژوهش با هدف ارزيابي وضعيت توانمندسازها در بيمارستانهاي منتخب تأمين اجتماعي استان تهران بر اساس الگوي تعالي سازماني انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصيفي و مقطعي بوده و محيط پژوهش، شامل 2 بيمارستان تأمين اجتماعي البرز کرج و شهداي پانزده خرداد ورامين است. ابزار گردآوري دادهها، شامل پرسشنامه استاندارد الگوي تعالي سازماني بود که طي جلسات کار گروهي و مصاحبه با مديران و كارشناسان و نيز مراجعه حضوري به واحدها تکميل گرديد. دادههاي پژوهش بر اساس 5 معيار مربوط به توانمندسازها در بيمارستانهاي مورد مطالعه جمعآوري شد.
بيمارستان البرز در زمينه معيار رهبري (1/46 درصد)، خطمشي و استراتژي (6/50 درصد) و فرآيندها (61 درصد) امتياز بيشتري را نسبت به بيمارستان پانزده خرداد کسب نمود. از سويي، بيمارستان پانزده خرداد امتياز بيشتري را در معيارهاي کارکنان (39/47 درصد)، مشارکتها و منابع (5/49 درصد) نسبت به بيمارستان البرز به دست آورد. در مجموع، از نظر معيار توانمندسازها، بيمارستان البرز با كسب 35/254 امتياز، رتبه نخست و بيمارستان شهداي پانزده خرداد با 46/235 امتياز مقام دوم را به خود اختصاص داد.
اين پژوهش به ارزيابي عمكرد بيمارستانها از منظر توانمندسازها، مطابق با الگوي تعالي سازماني پرداخته است كه اولين تجربه عملي در نوع خود در سطح بيمارستانهاي كشور محسوب ميشود. نتايج پژوهش نشان ميدهد که الگوي تعالي سازماني اروپا و بخشي از آن كه تحت عنوان توانمندسازها ناميده ميشود، قابليت بكارگيري زيادي در بخش بهداشت و درمان دارد. استفاده از اين مدل، امكان مقايسه و نظارت بر عملكرد بيمارستانها را از نظر توجه و پيگيري مديريت در خصوص توانمندسازي كاركنان و بيمارستان كه زمينه ساز تأمين اهداف و نتايج سازماني است، فراهم ميسازد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/1/26