Hossein Izadirad, Gholam Reza Masoudi, Iraj Zareban, Mahnaz Shahraki Poor, Damon Haghshenas. Effectivness of an educational program based on BASNEF model on blood pressure in hypertension. Payesh 2014; 13 (4) :487-495
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-295-fa.html
حسین ایزدی راد ، غلامرضا مسعودی ، ایرج ضاربان ، مهناز شهرکی پور ، دامون حق شناس . تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر فشار خون در مبتلایان به بیماری پرفشاری خون. پایش. 1393; 13 (4) :487-495
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-295-fa.html
چکیده: (4914 مشاهده)
بیماری فشار خون بالا یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح بینالمللی است که سالیانه هزینههای سنگینی را بر اقتصاد بهداشت جهانی تحمیل مینماید. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش نظریه محور برکنترل بیماری فشار خون است.
در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 192 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبتهای بهداشتی خانههای بهداشت شهرستان زابلی استفاده میکردند، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای تصادفی و بر اساس سن و جنسیت در دو گروه قرار گرفتند.
ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. ابتدا اطلاعات اولیه از گروههای مداخله و شاهد گرد آوری و سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام و بعد از گذشت 2 ماه اطلاعات مجدداً گرد آوری و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
میانگین سنی گروه مداخله و شاهد به ترتیب 14.13±62.81 و 13.17±64.45 سال بود. مشاهدات نشان دادند میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخه آموزشی از 9/138 به 4/125 و فشار خون دیاستولیک نیز از 85.15 به 80.57 به صورت معنی دار کاهش یافته بود (0.001>P).
مشاهدات نشان دادند برنامه آموزشی که بر اساس سازههای الگوی آموزشی بزنف طراحی شده باشد، نسبت به آموزشهای رایج، نتایج بهتری را درکنترل بیماری فشار خون، ارائه کرده و باعث ارتقای سطح سلامت بیماران میشود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1392/7/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1393/2/16 | انتشار: 1393/4/24