تأثیر چارچوب‌بندی پیام‌های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی قصد عمل و حافظه : نقش سیستم‌های رفتاری گرایشی/اجتنابی - پایش
دوره 17، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1397 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 575-563 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (3368 مشاهده)
مقدمه: تهیه پیام‌های بهداشتی موثر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مروجان سلامت در هر جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر چارچوب‌بندی پیام‌های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه پیام‌گیران با توجه به نقش سیستم‌های رفتاری گرایشی/اجتنابی بود.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای بود که برای انتخاب افراد موردنظر برای آزمایش اصلی، ابتدا یک غربالگری بر اساس سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی بر روی 550 نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد که در نهایت 72 نفر (38 نفر دارای سیستم رفتاری فعال‌ و 34نفر دارای سیستم رفتاری بازداری) به‌عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و سپس ‌میزان خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه شرکت کنندگان بر اساس یک طرح عاملی مخلوط 3×2 (سیستم انگیزشی به‌عنوان عامل بین گروهی دارای 2 سطح، و چارچوب‌بندی پیام به‌عنوان عامل درون‌گروهی دارای 3 سطح) پس از مواجهه با پوسترهای تبلیغاتی تهیه‌شده در زمینه تخلیه استرس و نخ دندان، اندازه گیری شد.
یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد، تأثیر چارچوب‌بندی پیام متأثر از نوع سیستم‌های انگیزشی مخاطبان است، به این نحو که افراد گروه فعال‌ساز بیشترین تأثیرپذیری را زمانی داشتند که پیام سودمحور دریافت می کردند و افراد گروه بازداری بیشترین تأثیرپذیری را هنگامی نشان دادند که پیام زیان‌محور دریافت کردند. اما این تأثیرات تنها در مورد پیام تخلیه استرس مشاهده شد و در مورد پیام نخ دندان مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری: به نظر می‌آید عامل تازگی و ناآشنا بودن موضوع پیام می‌تواند تأثیر چارچوب‌بندی و سیستم‌های انگیزشی بر خوشبینی، قصد عمل و حافظه را تحت تأثیر قراردهد.
 
متن کامل [PDF 959 kb]   (1009 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/7/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/7/8 | انتشار: 1397/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.