دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷
OPEN ACCESS
دوره 17، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1397 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 563-575 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahra Moradpoor, Javad salehi, Tahereh Elahi. The influence of health messages framing on unrealistic optimism, behavioral intention and remembering: The role of behavioral inhibition/approach systems. Payesh. 2018; 17 (5) :563-575
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-28-fa.html
زهرا مرادپور ، جواد صالحی ، طاهره الهی . تأثیر چارچوب‌بندی پیام‌های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه : نقش سیستم‌های رفتاری گرایشی/اجتنابی. پایش. 1397; 17 (5) :563-575

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-28-fa.html


دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (167 مشاهده)
مقدمه: تهیه پیام‌های بهداشتی موثر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مروجان سلامت در هر جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر چارچوب‌بندی پیام‌های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه پیام‌گیران با توجه به نقش سیستم‌های رفتاری گرایشی/اجتنابی بود.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای بود که برای انتخاب افراد موردنظر برای آزمایش اصلی، ابتدا یک غربالگری بر اساس سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی بر روی 550 نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد که در نهایت 72 نفر (38 نفر دارای سیستم رفتاری فعال‌ و 34نفر دارای سیستم رفتاری بازداری) به‌عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و سپس ‌میزان خوشبینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه شرکت کنندگان بر اساس یک طرح عاملی مخلوط 3×2 (سیستم انگیزشی به‌عنوان عامل بین گروهی دارای 2 سطح، و چارچوب‌بندی پیام به‌عنوان عامل درون‌گروهی دارای 3 سطح) پس از مواجهه با پوسترهای تبلیغاتی تهیه‌شده در زمینه تخلیه استرس و نخ دندان، اندازه گیری شد.
یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد، تأثیر چارچوب‌بندی پیام متأثر از نوع سیستم‌های انگیزشی مخاطبان است، به این نحو که افراد گروه فعال‌ساز بیشترین تأثیرپذیری را زمانی داشتند که پیام سودمحور دریافت می کردند و افراد گروه بازداری بیشترین تأثیرپذیری را هنگامی نشان دادند که پیام زیان‌محور دریافت کردند. اما این تأثیرات تنها در مورد پیام تخلیه استرس مشاهده شد و در مورد پیام نخ دندان مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری: به نظر می‌آید عامل تازگی و ناآشنا بودن موضوع پیام می‌تواند تأثیر چارچوب‌بندی و سیستم‌های انگیزشی بر خوشبینی، قصد عمل و حافظه را تحت تأثیر قراردهد.
 
متن کامل [PDF 959 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۶/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Payesh Health Monitor

Designed & Developed by : Yektaweb