ارزیابی نگرش دانشجویان و شاغلان اتاق عمل درباره فعالیت تیمی و عوامل موثر بر آن - پایش
سه شنبه 24 تیر 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1404 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 419-409 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1398.71


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghods A A, Alaei S, Abdollahi F, Assarhossainy M. Evaluating the attitude of students and operating room staff about teamwork and its related factors. Payesh 2025; 24 (3) :409-419
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2539-fa.html
قدس علی اصغر، علائی سیف الله، عبداللهی فاطمه، عصارخسینی معصومه. ارزیابی نگرش دانشجویان و شاغلان اتاق عمل درباره فعالیت تیمی و عوامل موثر بر آن. پایش. 1404; 24 (3) :409-419

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2539-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
2- گروه اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پیراپزشکی سرخه، دانشگاه علوم پزشکی سمنان. سمنان، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجوئی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (124 مشاهده)
مقدمه: شناخت وضعیت ساختاری، نگرش فعالیت تیمی، تعاملات تیمی و عوامل مؤثر بر آن، در بهبود مداخلات تیمی و فرایند درمان بیماران حین جراحی، اهمیت دارد. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت نگرش تیمی آن در دانشجویان و شاغلین رشته های تحصیلی اتاق عمل و هوشبری انجام شده است.
 مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی از آبان‌ماه ۱۴۰۱ لغایت اردیبهشت ۱۴۰۲روی تعداد ۲۶۰ نفر شامل شاغلین اتاق عمل های بیمارستان کوثر و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسش‌نامه سنجش نگرش فعالیت تیمی پژوهشگر ساخته انجام شد. با ارائه توضیحات مقدماتی و کسب رضایت آگاهانه، پرسش‌نامه توسط مشارکت کنندگان تکمیل شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نمره کلی نگرش کار تیمی و تا حدودی بالاتر از میانگین بود. بیشترین امتیاز مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته بود و بین نگرش‌ فعالیت تیمی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کارکنان سه گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت. بر اساس یافته‌ها، بین سن و نگرش کار تیمی رابطه معنی‌دار وجود داشت، اما بین سنوات کار/تحصیلات و نگرش کار تیمی رابطه معنی‌دار وجود نداشت.
 نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه ادامه تحصیل شاغلین با مدرک کاردانی؛ در مقطع کارشناسی ناپیوسته؛ موجب بهبود وضعیت شغلی و درآمدی آنها خواهد شد، به نظر در می‌رسد امید به ارتقای جایگاه سازمانی در بهبود نگرش این دسته از شاغلان مؤثر باشد؛ لیکن بایستی در خصوص افزایش انگیزش و بهبود نگرش سایر کارکنان اتاق عمل به فعالیت تیمی نیز راهکارهای مناسب اندیشیده شود.
متن کامل [PDF 1391 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1403/3/13 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/4/21 | انتشار: 1404/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق