Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1398.71
1- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
2- گروه اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پیراپزشکی سرخه، دانشگاه علوم پزشکی سمنان. سمنان، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجوئی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (80 مشاهده)
مقدمه: شناخت وضعیت ساختاری، نگرش فعالیت تیمی، تعاملات تیمی و عوامل مؤثر بر آن، در بهبود مداخلات تیمی و فرایند درمان بیماران حین جراحی، اهمیت دارد. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت نگرش تیمی آن در دانشجویان و شاغلین رشته های تحصیلی اتاق عمل و هوشبری انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی از آبانماه ۱۴۰۱ لغایت اردیبهشت ۱۴۰۲روی تعداد ۲۶۰ نفر شامل شاغلین اتاق عمل های بیمارستان کوثر و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه سنجش نگرش فعالیت تیمی پژوهشگر ساخته انجام شد. با ارائه توضیحات مقدماتی و کسب رضایت آگاهانه، پرسشنامه توسط مشارکت کنندگان تکمیل شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نمره کلی نگرش کار تیمی و تا حدودی بالاتر از میانگین بود. بیشترین امتیاز مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته بود و بین نگرش فعالیت تیمی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کارکنان سه گروه تفاوت معنیدار وجود داشت. بر اساس یافتهها، بین سن و نگرش کار تیمی رابطه معنیدار وجود داشت، اما بین سنوات کار/تحصیلات و نگرش کار تیمی رابطه معنیدار وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه ادامه تحصیل شاغلین با مدرک کاردانی؛ در مقطع کارشناسی ناپیوسته؛ موجب بهبود وضعیت شغلی و درآمدی آنها خواهد شد، به نظر در میرسد امید به ارتقای جایگاه سازمانی در بهبود نگرش این دسته از شاغلان مؤثر باشد؛ لیکن بایستی در خصوص افزایش انگیزش و بهبود نگرش سایر کارکنان اتاق عمل به فعالیت تیمی نیز راهکارهای مناسب اندیشیده شود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1403/3/13 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/4/21