اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 14، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1394 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 452-443 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvin Rahnama, Alireza Hidarnia, Ali Montazeri, Farkhondeh Amin Shokravi. The effect of a theory-based intervention to decrease unwanted pregnancy. Payesh 2015; 14 (4) :443-452
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-226-fa.html
پروین رهنما ، علیرضا حیدرنیا ، علی منتظری ، فرخنده امین شکروی . اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع. پایش. 1394; 14 (4) :443-452

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-226-fa.html


چکیده:   (4145 مشاهده)
حاملگی ناخواسته از مشکلات اساسی در سلامت همگانی است که بروز آن با نزدیکی منقطع افزایش می یابد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر نظریه‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و شناختی اجتماعی در تغییر روش پیشگیری از بارداری نزدیکی منقطع به قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری به منظور پیشگیری از حاملگی ناخواسته صورت گرفته است. تدوین برنامه آموزشی حضوری و غیر حضوری بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده و نظریه شناختی اجتماعی صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل زنانی بودند که به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند. به داوطلبان در گروه مداخله آموزشهای حضوری و غیر حضوری ارائه می شد و گروه کنترل نیز اقدامات مستمر را دریافت کردند. در فواصل قبل، یک و سه ماه بعد از مداخله آزمون بر اساس پرسشنامه‌ای که روانسنجی آن در طی دو مرحله کیفی و کمی انجام شده و تایید شده بود صورت گرفت. نرم افزارSPSS به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده واقع شد و از آزمونهای آماری داده‌های تکراری، ویلکاکسون، آزمون کای دو و تی تست استفاده گردید. نتایج بیانگر آن بود که میانگین باورهای رفتاری و باورهای هنجاری افراد در این مطالعه با گذشت زمان تغییر نموده است و در زمانهای متفاوت، اختلاف مشاهده شده در گروه آزمون معنی دار و یا به عبارتی با گذشت زمان سازه های مذکوردر جهت استفاده از قرصهای پیشگیری از بارداری ارتقاء یافته‌اند. همچنین در گروه آزمون اختلاف معنادار در متغیر کنترل رفتاری درک‌شده و قصد قبل و بعد از مداخله آموزشی به منظور استفاده از قرصهای پیشگیری از حاملگی حاصل شده است. نتایج مطالعه بیانگر آن بود که مداخله نظریه محور تدوین‌شده قادر به ارتقای قصد و رفتار در افراد گروه مورد پژوهش بوده و می‌تواند به عنوان اساسی برای انجام مداخلات در گروه مورد پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1695 kb]   (1603 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1393/5/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/4/3 | انتشار: 1394/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق