دوره 15، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1395 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 609-617 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه پیشگیری، مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران
2- تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، ایران
چکیده:   (2122 مشاهده)
رضایت جانبازان و خانواده آنان در ارتباط با خدمات بیمه تکمیلی در دریافت دارو، محل دریافت دارو (فاصله مکانی) و فرایند رضایت از روند دریافت هزینه‌های پرداختی مورد بررسی قرار ‌گرفت.
این پژوهش مقطعی، 1016 جانبازان و خانواده تحت پوشش آنان (والدین، همسر و فرزندان) به روش تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند، اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد.
جانبازان بیش از خانواده تحت پوشش خود از خدمت دارو 661 نفر (65/1%) استفاده کرده بودند. میانگین (انحراف معیار) درصد جانبازی 19/13 درصد با انحراف معیار 14/3 بود. از بین گیرندگان خدمت 747 نفر (73/4 %) داروی خود را از مراکز تحت پوشش بیمه تکمیلی تهیه کرده بودند. 269 نفر هزینه پرداخت کرده بودند و 112 مورد (41/6 %) برای دریافت هزینه خود از بیمه تکمیلی استفاده کردند. میزان رضایتمندی زیاد/بسیار زیاد از خدمت "دریافت دارو" 93/6%، از فاصله مکانی "محل دریافت دارو" 82/5% و از دریافت هزینه پرداختی خدمت "دارو" 31/5% بود. میزان رضایت از فاصله مکانی محل دریافت دارو در گروه جانباز 25 درصد و بالاتر، کمتر از جانبازان کمتر از 25 درصد جانبازی و خانواده تحت پوشش آنان است.
نتایج این مطالعه نشان داد رضایتمندی جانبازان و خانواده آنان از فرایند باز پرداخت هزینه های پرداخت شده کمتر از دریافت دارو و فاصله مکانی محل دریافت دارو است.
 
واژه‌های کلیدی: دارو، رضایتمندی، بیمه تکمیلی، جانباز، جنگ
متن کامل [PDF 631 kb]   (822 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1395/3/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/7/3 | انتشار: 1379/8/25