روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی(RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی - پایش
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 16، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1396 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 464-457 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zohreh Sohrabi, Fariba Bakhti, Leili Salehi. Psychometric properties of the research self-efficacy scale (RSES) among medical postgraduate students. Payesh 2017; 16 (4) :457-464
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-94-fa.html
زهره سهرابی ، فریبا بختی ، لیلی صالحی . روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی(RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی. پایش. 1396; 16 (4) :457-464

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-94-fa.html


1- مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- معاونت درمان، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط (HSE)، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (3454 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی پژوهشی پیش‌بینی کننده‌ی علاقه فراگیران به انجام پژوهش است و ارزیابی صحیح آن به اساتید در شناخت نقاط قوت و ضعف فراگیران در رابطه با پژوهش کمک می‌کند. این مطالعه با هدف روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه روان‌سنجی از اطلاعات جمع آوری شده از 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال 1395 استفاده شد. ابزار اولیه 18 گویه ای با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس‌ شده بود. روند اعتبار‌سنجی با بررسی شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و امتیاز تأثیر صورت گرفت. پایایی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به‌ وسیله روش آزمون باز آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: در مقیاس اولیه 18 سوالی براساس شاخص ضریب تأثیر بالای 1/5 و شاخص محتوی بالای 0/49 و نسبت روایی بالای 0/7 تعداد 18 سوال حفظ شد.
براساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 18 سوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، سه عامل خودکارآمدی شناخت مسئله، خودکارآمدی روش‌شناسی، خودکارامدی گزارش‌نویسی استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش‌بینی 57/072 درصد از تغییرات کل مقیاس بود.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار خودکارآمدی پژوهشی است. این نتایج می‌تواند جهت سنجش خودکارآمدی پژوهشی در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه: روایی، پایایی، روان سنجی، خودکارآمدی پژوهشی
 
متن کامل [PDF 781 kb]   (1508 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/10/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/3/8 | انتشار: 1396/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق