خودگزارشی مشکلات رفتاری ـ هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده - پایش
جمعه 6 مهر 1403
OPEN ACCESS
دوره 16، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1396 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 429-421 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Batool Mousavi, Maryamosadat Neshat, Mehdi Masoumi, Alireza Pirkhaefi, Mohammadali Hemmati. Self-reported behavioral-emotional problems among adolescent victims of landmines and unexploded ordnance. Payesh 2017; 16 (4) :421-429
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-91-fa.html
بتول موسوی ، مریم نشاط ، مهدی معصومی ، علیرضا پیرخائفی ، محمد علی همتی . خودگزارشی مشکلات رفتاری ـ هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده. پایش. 1396; 16 (4) :421-429

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-91-fa.html


1- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
چکیده:   (4227 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت خود گزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده ثبت شده در پنج استان مرزی ایران انجام شده است.
مواد و روش کار: روش پژوهش از نوع مقطعی بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودگزارشی سلامت روان کودکان و نوجوانان آخنباخ Youth Self Report test of Achenbach (YSR) که یکی از ابزاهای غربالگری روانشناسی برای ارزیابی مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان است، استفاده شد. روش نمونه گیری در این تحقیق سرشماری کامل بود و حجم نمونه 68 نفر یعنی کلیه نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده در کشور در نظر گرفته شد، میزان مشارکت 63/2 % (۴۳ نفر) بود ). عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده با استفاده از انالیز رگرسیون انجام شد.
یافته ها: تعداد شرکت کنندگان شامل 35 پسر و 8 دختر بودند. میانگین سن کل نمونه ها 16/18 (انحراف معیار2/30)، در دختران 515 (انحراف معیار2/82) و پسران 16/25 (انحراف معیار2/18) بود. میانگین درصد جانبازی 42/67 (با انحراف معیار16/95)، طیف آن بین 70-20 درصد بود. عملکرد تحصیلی اکثر نوجوانان مورد مطالعه در حد متوسط بود. بین وضعیت تحصیلی دختران و پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده تفاوت معناداری وجود نداشت. بالاترین میانگین نمره پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی در کل نمونه ها مربوط به اضطراب/افسردگی و رفتار پرخاشگرانه داشت. میانگین نمره کلی آخنباخ در دختران بالاتر از پسرانبود. میزان جانبازی(درصد جانبازی) با نمره کلی اخنباخ و اختلال درونی سازی ارتباط معنی داشت. میانگین گویه های اضطراب/افسردگی، مشکلات تفکر و مشکلات توجه در دختران از پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده به طور معناداری بیشتر بود. سن، میزان تحصیلات و تعداد افراد خانوار مهترین عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده بودند.
بحث و نتیجه گیری: آسیب با مین و مهمات عمل نکرده بر روی باز خورد فردی روانشناختی نوجوانان با مشکلات اضطراب/افسردگی، مشکلات توجه و تمرکز بیشتری همراه است.
 
متن کامل [PDF 661 kb]   (1372 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/12/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/3/8 | انتشار: 1396/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق