بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران - پایش
پنجشنبه 28 تیر 1403
OPEN ACCESS
دوره 2، شماره 2 - ( بهار 1382 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 136-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fasihi Harandy T, Soltani Arabshahi K. A survey of input and process of clinical education in Iran University of Medical Sciences. Payesh 2003; 2 (2) :131-136
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-845-fa.html
طیبه فصیحی هرندی ، سیدکامران سلطانی عربشاهی . بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران. پایش. 1382; 2 (2) :131-136

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-845-fa.html


چکیده:   (6613 مشاهده)
آموزش بالینی فرآیندی است که در آن دانشجویان با حضور بر بالین بیمار و به صورت تدریجی به کسب مهارت پرداخته و با استفاده از تجربیات و استدلال های منطقی کسب شده برای حل مشکلات بیمار آماده می شوند. این مطالعه توصیفی-تحلیلی با هدف بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمسال دوم سال 81-1380 انجام شد. داده های مربوط به هر یک از موارد کمیت و کیفیت درون داد با استفاده از پرسشنامه های پژوهشگر ساخته و با روش نمونه گیری غیراحتمالی به صورت سرشماری از میان دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان بالینی (n=2171) و داده های مربوط به فرآیند آموزش بالینی با نظرسنجی از دانشجویان بالینی به طور تصادفی (n=249) گردآوری و با استفاده از شاخص مرکزی و پراکندگی، آزمون t، آنالیز واریانس یکراهه و شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با توجه به شاخص های ارزیابی کیفیت آموزش، میانگین تعداد دانشجوی همراه استاد در هنگام ویزیت 9.23 و نسبت تخت آموزشی، بیمار، کارکنان بالینی و کتب تخصصی موجود در بیمارستان های منتخب دانشگاه فوق الذکر به دانشجو به ترتیب 2.5، 1.9، 1.3، 25.5 می باشد. همچنین بیشترین میانگین نمره نظرات دانشجویان در حیطه تسلط علمی و مدیریت آموزشی مربوط به بخش داخلی به ترتیب 3.32 و 2.95 و بیشترین میانگین نمره (3.04) در حیطه توانایی ارتباط و مشاوره مربوط به بخش زنان است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که وضعیت موجود درون داد آموزش بالینی در بیمارستان های منتخب در حد مطلوب قرار دارد، لیکن ارتقای کیفیت فرآیند آموزش بالینی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح، حضور فعال و موثر اعضای هیات علمی در عرصه های خدمات آموزش بالینی است.
متن کامل [PDF 203 kb]   (2550 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1382/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق