نظرات بیماران و داروسازان در مورد ارتباط بیمار با داروساز - پایش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 3، شماره 2 - ( بهار 1383 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 115-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafavi S.A, Zolfaghari B, Mazrooie M, Akvan A. Patient-pharmacist communication: an evaluation. Payesh 2004; 3 (2) :109-115
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-807-fa.html
سیدابوالفضل مصطفوی ، بهزاد ذوالفقاری ، مریم مزروعی ، اکرم اکوان . نظرات بیماران و داروسازان در مورد ارتباط بیمار با داروساز. پایش. 1383; 3 (2) :109-115

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-807-fa.html


چکیده:   (5488 مشاهده)
درمان و بهبود بیماری و طرز صحیح مصرف دارو بخصوص در مواردی که مشاوره دارویی مورد نیاز است، مستلزم ارتباط فعال بین بیمار و داروساز بوده و به نظر می رسد بیماران کمتر در زمینه های دارویی با داروسازان که یکی از ارکان چرخه درمانی می باشند مشورت می نمایند و ارتباط بین داروساز و بیمار براساس مطالعات قبلی ضعیف است. در این مطالعه مواردی که باعث محدودیت در ایجاد ارتباط علمی بین داروساز و بیمار می گردد و نیز چگونگی رفع محدودیت های موجود در این رابطه بررسی شده است. بر این اساس یک مطالعه مقطعی با استفاده از دو نوع پرسش نامه که هر کدام شامل سوالات اصلی و سوالات دموگرافیک بود انجام شده و پرسش نامه ها توسط 370 نفر از داروسازان و همچنین 200 نفر از بیماران در حضور مجریان طرح تکمیل گردید. این پرسش نامه ها براساس مقیاس درجه بندی پنج رتبه ای لیکرت طراحی و از نظر روایی و محتوایی بررسی و تایید گردید. ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید (به ترتیب 0.749 و 0.748 برای پرسش نامه های داروسازان و مراجعه کنندگان). سوالات اصلی پرسش نامه مربوط به داروسازان در خصوص عواملی که باعث می شود بیماران رغبتی به سوال کردن از داروسازان نداشته باشند می باشد. سوالات اصلی پرسش نامه مربوط به بیماران و مراجعه کنندگان به داروخانه ها نیز بررسی کننده عوامل موثر در مشاوره و سوال بیماران از داروساز است. نتایج بدست آمده نشان می دهد عدم شناخت و آگاهی مردم از وظایف داروسازان (طبق نظر 86% داروسازان) و عدم حضور مستقیم داروساز در پشت میز داروخانه (طبق نظر 67% مراجعه کنندگان) از عوامل مهم عدم رغبت بیماران در ایجاد ارتباط علمی و مشاوره با داروسازان می باشد. همچنین وجود این ذهنیت در بیماران که داروساز نمی تواند از نظر علمی پاسخ بیماران را بدهد (19.5%) و یا اینکه داروسازان بعلت شلوغی داروخانه برخورد مناسبی با بیماران ندارند (79%)، از دیگر عوامل عدم ارتباط بین ایشان می باشد. با توجه به یافته های موجود لازم است به نحو مقتضی نسبت به معرفی وظایف و توانایی های داروسازان به مراجعه کنندگان اقدام نموده و با آموزش مناسب، شناخت و اطلاعات بیماران را نسبت به این وظایف افزایش داد. در این صورت می توان به ارتقای سطح روابط بین داروساز و بیمار امیدوار بود.
متن کامل [PDF 213 kb]   (2140 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1383/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق