چکیده: (5548 مشاهده)
مطالعات جامع اندکی در زمینه عوامل موثر در ایجاد حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط با شدت این حوادث در کشور انجام شده است. این تحقیق در نظر دارد ارتباط برخی عوامل در هنگام وقوع حادثه ترافیکی را با شدت آسیب منجر به بستری در سرنشینان وسایل نقلیه چهار چرخ تعیین نماید. در این مطالعه از داده های طرح ملی تروما - مطالعه تهران - که بصورت مقطعی در سال 79-1378 در شش بیمارستان بزرگ تهران به اجرا درآمد استفاده شده است. از 8000 بیمار ترومایی در طرح ملی، تعداد 564 بیمار که همگی سرنشین وسایل نقلیه چهار چرخ بوده و دچار آسیب غیر کشنده منجر به بستری شده بودند بررسی شدند. جهت ارزیابی شدت آسیب از معیار شدت آسیب (Injury severity score: ISS) استفاده گردید. میانگین سنی افراد 32.83 سال (انحراف معیار 16.42 سال) و 72.2% آنان مرد بودند. 87.6% سرنشین اتومبیل سواری، 3.5% سرنشین وانت، 8% سرنشین وسایل نقلیه سنگین بوده و میانگین امتیاز ISS در این گروه ها بترتیب عبارت بود از: 5.83، 7.74، 5.78. سرنشینان وانت در تصادفات نسبت به سرنشینان ماشین های سواری، آسیب شدیدتری داشته و میزان آسیب وارد به سر در سرنشینان وانت نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر بود. همچنین شدت آسیب در مصدومین حوادث خارج شهری نسبت به حوادث داخل شهری بیشتر بود (P<0.05). موضوع ایمنی وانت ها مساله ای قابل بررسی بوده و نیازمند تحقیقات جامع تری می باشد. جهت تحقیق در زمینه حوادث ترافیکی، ایجاد سیستمی جهت ثبت و گزارش دهی استاندارد حوادث ضروری است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1383/7/24