پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹
OPEN ACCESS
دوره 5، شماره 4 - ( پاییز 1385 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمد علی سیف ربیعی ، علی شهیدزاده ماهانی . رضایت بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان و عوامل مووثر بر آن. پایش. 1385; 5 (4)

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-729-fa.html


چکیده:   (3951 مشاهده)
طرح بررسي وضعيت رضايت بيماران بستري در بيمارستان‌هاي دولتي دانشگاه علوم پزشكي همدان و عوامل مؤثر برآن در نيمه دوم سال 1382 و به شيوه تحليلي ـ مقطعي (Analytic cross sectional) انجام گرفت. در اين طرح تعداد 400 بيمار بستري در بخش‌هاي مختلف 5 بيمارستان دولتي شهر همدان (مباشر، اكباتان، امام، سينا و فاطميه) مورد مصاحبه قرار گرفته و پرسشنامه‌هاي تهيه شده در اين خصوص را تكميل نمودند. ميزان رضايت كلي از خدمات بيمارستاني عرضه شده در اين تحقيق 72 درصد بوده و 28 درصد از بيماران از دريافت خدمات راضي نبودند. 5/40 درصد از بيماران نوع بيماري خود را نمي‌دانستند و 7/44 درصد از بيماران نيز دسترسي به بيمارستان برايشان دشوار بود. در پاسخ به اين سؤال كه «آيا مراجعه به بيمارستاني را كه در آن بستري هستيد به ديگران هم توصيه مي‌كنيد؟» فقط 3/45 درصد از پاسخ‌ها مثبت بود. 7/27 درصد از بيماران نيز كمبودهايي در بيمارستان محل بستري را گزارش نمودند از جمله: 1- سرويس‌هاي بهداشتي نامناسب و بي‌توجهي به وضع نظافت، 34 درصد، 2- امكانات رفاهي نامناسب مانند شلوغي اطاق‌ها، وضع غذايي نامطلوب، تخت‌هاي فرسوده بيمارستاني و...، 6/30 درصد و 3- كمبود تجهيزات فني، دارويي و آزمايشگاهي در 7/13 درصد از موارد جهت بررسي ارتباط بين متغير‌هاي مستقل با متغير وابسته (رضايت‌مندي از دريافت خدمات) ارتباط بين 11 متغير مستقل شامل سن، جنس، وضعيت ازدواج، سطح تحصيلات، شغل، درآمد، محل سكونت، بيمارستان و بخش بستري، نحوه دسترسي به بيمارستان و دريافت اطلاعات تخصصي بيماري سنجيده شد و نتايج آن با آزمون‌‌هاي آماري مناسب تحليل گرديد كه در نهايت 3 متغير شامل سطح تحصيلات (P=0.005)، ميزان درآمد ماهيانه
(P=0.026) و نحوه دسترسي به بيمارستان (P=0.025) با رضايت بيماران از خدمات بيمارستاني ارتباط معني‌دار پيدا كردند. در مجموع، مردم از بيمارستان‌هاي مورد مطالعه رضايت نسبي داشتند، اگرچه در زمينه‌هايي نيز كمبودهايي را مشخص نمودند كه بايستي مورد توجه قرار گيرد. يافته‌هاي اين مطالعه نشان مي‌دهد اقشار محروم‌تر نسبت به ساير افراد، رضايت بيشتري ابراز داشته‌اند.
متن کامل [PDF 255 kb]   (1613 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۷ | انتشار: ۱۳۸۵/۷/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb