چکیده: (7785 مشاهده)
اعتیاد به اینترنت موضوع تازه و جالبی است که در سالهای اخیر به عنوان اعتیاد رفتار محور مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی مشکل اعتیاد به اینترنت و ویژگیهای رفتاری، شخصیتی و جمعیتی کاربران بر حسب درجه اعتیاد آنهاست.
این مطالعه به روش مقطعی بر روی 732 نفر از کاربران اینترنت در سنین 39-15 سال در منطقه دو غرب تهران انجام شده است. در این مطالعه، ویژگیهای روانشناختی و میزان اعتیاد کاربران با استفاده از 3 نوع پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است. برای اندازه گیری درجه اعتیاد، از روش یانگ، برای سنجش نوع شخصیت کاربران از شاخص نوع مایرز ـ بریگز یا (Myers-Briggs Personality Type Introduction-MBTI) و جهت اندازه گیری میزان بیگانگی با خود از مقیاس احساس بیگانگی با خود دین (Dean's Alienation Scales-DAS) استفاده شد و پس از ثبت دادهها در نرمافزار SPSS، برای تحلیل آنها از روش نحلیل همبستگی استفاده گردید.
در این بررسی 30 درصد کاربران، به اینترنت اعتیاد داشتند و همه آنها درجات مختلفی از رفتارهای روانی ـ اجتماعی مانند احساس بیگانگی با خود، احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور، رفتار ناهنجار اجتماعی، اجتماع گریزی، درون گرایی و رفتار احساسی را از خود نشان دادند. همچنین تمایل نوجوانان به اینترنت بسیار شدیدتر از سایر گروههای سنی بود. این رابطه در مورد افراد مجرد و دانش آموزان دبیرستانی نیز وجود داشت. اعتیاد به اینترنت در گروه سنی 19-15 سال در مقایسه با سایر گروههای سنی بیشتر و چندین برابر است. بین اعتیاد به اینترنت در کاربران، با احساس بیگانگی از خود و ابـعاد آن و هـمچنین با ویژگیهای شخصیتی درون گـرا و دارای رفتـار احساسی ارتبـاط واضحی دیـده میشود. در کاربران معتاد شدید نیز بهره جویی از گفتگوی اینتـرنتی سه برابر کاربران است و هر چه از حالت طبیعی به اعتیاد در کاربران پیش میرویم بهره جویی از فیلم، موسیقی، بازی و گفتگوی اینترنتی بیشتر میشود.
با توجه به نتایج به دست آمده، تدوین برنامههای آموزشی مؤثر و ارائه روشهای مشاوره به خانوادهها برای محدود کردن رشد اعتیاد به اینترنت در بین کاربران پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1386/3/25