افسون آیین پرست ، سید جمالالدین طبیبی ، کامران شهانقی ، میربهادر آریانژاد . شبیهسازی سیستمهای بهداشتی و درمانی؛ نگرشی خاص به سیستمهای ارائه خدمات سرپایی. پایش. 1387; 7 (2)
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-667-fa.html
چکیده: (5829 مشاهده)
افزايش چشمگير هزينههاي بهداشتي و درماني در طول سي سال گذشته، محققان و صاحبان مشاغل بهداشتي و درماني را مجبور به بررسي راههايي براي ارتقا كارآيي عملياتي يا كاهش هزينههاي اين بخش نموده است. سيستمهاي بهداشتي و درماني در كليه سطوح از پيچيدگي زيادي برخوردار هستند. تعاملات و پيچيدگيهاي سيستم، پيش بيني عملكرد آن را دشوار يا ناممكن ميسازد. مدلهاي شبيهسازي قادر هستند تا تغيير پذيري، تعاملات و پيچيدگيهاي يك سيستم را نشان دهند. در سالهاي اخير، كاربرد شبيهسازي در بخش بهداشت و درمان به طور فزايندهاي گسترش يافته است. با اين وجود استفاده از اين فن در بخش بهداشت و درمان بسيار كمتر از حوزههاي صنعتي است. با در نظر گرفتن اهميت شبيهسازي در تصميم گيري و درك ناكافي از زمينهها و موارد كاربرد اين تكنيك در بخش بهداشت و درمان، تلاش گرديد يك مطالعه مروري نظاممند با هدف شناسايي و طبقه بندي زمينهها و موارد كاربرد شبيهسازي در بخش بهداشت و درمان خصوصاً نظام درمان سرپايي انجام گيرد. در اين مطالعه، تمامي مقالات موجود در اين زمينه به زبان انگليسي با دسترسي رايگان، بررسي و طبقه بندي گرديد. در نظر گرفتن سازمانهاي بهداشتي و درماني در چارچوب سيستم مشخص مينمايد كه براي دستيابي به خروجيهاي قابل قبول، ميتوان وروديها و فرآيندهاي سيستم را تغيير داد. با توجه به اين ديدگاه ميتوان مطالعات انجام گرفته در زمينه شبيهسازي سيستمهاي بهداشتي و درماني را بر اساس اهداف هر مطالعه در سه قالب عمده زير طبقه بندي كرد:
- تغيير تعداد و تركيب ورود دريافت كنندگان خدمت يا خدمات
- تغيير تعداد و تركيب منابع ارائه خدمت يا خدمات
- تغيير فرآيندهاي ارائه خدمت يا خدمات
مرور مطالعات انجام گرفته در اين زمينه نشان ميدهد كه بهرهگيري از شبيهسازي به منظور تصميمگيري در سيستمهاي بهداشتي و درماني، منافع بي شماري براي مديران و تصميمگيران سيستمهاي بهداشتي به ارمغان آورده است. با اين وجود پيش از شبيهسازي يك سيستم، بايد بستر مناسبي به منظور دستيابي به اطلاعات مورد نياز براي طراحي مدل شبيهسازي و زمينه مناسبي براي مشاركت متخصصان شبيهسازي و افراد ذينفع در سيستم، شامل تصميمگيران، ارائه دهندگان خدمات و استفادهكنندگان خدمات فراهم گردد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1387/1/27