ارتباط حیطه‌های نگرانی با کیفیت زندگی دانشجویان - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 8، شماره 1 - ( زمستان 1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 92-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alireza Nikbakht Nasrabadi, Seyyed Reza Mazloom, Maryam Nesari, Fatemeh Goodarzi. Relation between worry domains and health related quality of life in medical sciences students. Payesh 2009; 8 (1) :85-92
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-637-fa.html
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی ، دکتر سیدرضا مظلوم ، مریم نثاری ، فاطمه گودرزی . ارتباط حیطه‌های نگرانی با کیفیت زندگی دانشجویان. پایش. 1387; 8 (1) :85-92

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-637-fa.html


چکیده:   (6177 مشاهده)
نگرانی یکی از اجزای مهم اضطراب بوده و بر اساس نتایج مطالعات، با کاهش عملکرد روانی، اجتماعی و شغلی همراه است. از طرفی، مفهوم کیفیت زندگی به مثابه شاخص مهم سلامت روانی و اجتماعی، برای تعیین نیازهای مراقبتی روانی ـ اجتماعی در گروه‌های مختلف جامعه از جمله جوانان مورد استفاده قرار گرفته است. وجود نگرانی و تأثیر احتمالی آن بر کیفیت زندگی و سلامت روانی ـ جسمانی دانشجویان می‌تواند کارایی آنان را تحت تأثیر قرار دهد و عواقب فردی و اجتماعی در پی داشته باشد. لذا این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین میزان نگرانی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
در این مطالعه توصیفی همبستگی، 400 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. مـیزان نـگـرانـی با استفاده از پرسشنـامه حـیـطه‌هـای نــگـرانـی (Worry domain questionnaire) و کیفیت زندگی با پرسشنامه SF-36 سنجیده شد. پرسشنامه‌ها در زمانی یکسان توسط خود دانشجویان تکمیل شد.
میانگین نمره نگرانی کلی دانشجویان 0/20±6/29 نمره (از 100 نمره) و دامنه آن 100-0 بوده است. همچنین 8/4 درصد آنان نگرانی شدید و 3/34 درصد نگرانی متوسط داشته‌اند. بررسی رابطه همبستگی بین میزان نگرانی با نمرات کیفیت زندگی در حیطه‌های مختلف نشان داد که بین این دو، رابطه خطی معنی‌دار معکوس وجود دارد (آزمون ضریب همبستگی پیرسون: P<0.0001 و r=0.682)؛ یعنی با افزایش نگرانی، ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاهش می‌یابد و برعکس.
بالا بودن میزان نگرانی در دانشجویان نشان‌دهنده وجود چالش در بهداشت روانی و جسمانی این گروه است. بنابراین، به نظر می‌رسد اتخاذ روش‌هایی برای کاهش نگرانی دانشجویان از جمله تأمین شغلی و مالی ضروری است تا از این طریق، ضمن کاهش عوارض مستقیم ناشی از نگرانی، سطح کیفیت زندگی آنها هم ارتقاء یابد.
واژه‌های کلیدی: نگرانی، کیفیت زندگی، دانشجو
متن کامل [PDF 253 kb]   (3291 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1387/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق