چکیده: (7784 مشاهده)
هدف اصلی از این پژوهش، تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه سلامت بلوغ و ارتباط آنها با میزان تحصیلات مادر بود تا زمینه برنامهریزی آموزش توسط آموزش و پرورش برای دانش آموزان و نیز اولیاء و مربیان فراهم گردد. در این مطالعه، تعداد 386 دانش آموز دختر مقطع سوم راهنمایی تحصیلی در سال 85-84 از 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران (شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق) بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشهای، انتخاب و با استفاده از سه پرسشنامه آگاهی، نگرش و عملکرد، اطلاعات در زمینههای سلامت جسمانی و نیز روانی ـ اجتماعی بلوغ، جمعآوری و دادهها با به کارگیری فنون توصیفی و تحلیلی آماری (تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی) توسط نرمافزار SPSSتوصیف و تحلیل شدند.
میانگین سن شروع قاعدگی 5/12 سال بود و اختلاف معناداری بین سن شروع قاعدگی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران یافت نشد. 8/78 درصد از دانش آموزان از تعریف کامل بلوغ آگاهی داشتند. 5/45 درصد از دانش آموزان بلوغ را ناخوشایند و مایه دردسر و 7/36 درصد آن را یک پدیده طبیعی و خوشایند بیان کردند. نتایج نشان دادند که، در هنگام اولین قاعدگی، 4/10 درصد از دانش آموزان دچار وحشت شده بودند و تنها 1/17 درصد از قبل اطلاع و آمادگی اقدامات لازم برای آن را داشتند. 3/50 درصد از دانش آموزان دارای آگاهی زیاد، 4/54 درصد دارای نگرش مثبت و 57 درصد دارای عملکرد متوسط (نسبتاً صحیح) در زمینههای سلامت جسمانی و نیز روانی ـ اجتماعی بلوغ بودند که بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. همچنین ارتباط معناداری بین میزان تحصیلات مادر و سطح آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان مشاهده گردید (P<0.0). به علاوه، خانواده به مثابه منبع آموزش سلامت بلوغ در 4/73 درصد و به عنوان منبع مشاوره سلامت بلوغ در 5/76 درصد از موارد ترجیح داده شد. به رغم ارتقای سطح آگاهی، نگرش و رفتار سلامتی دانش آموزان نسبت به دهه قبل، نیاز به آموزش همچنان وجود دارد. به علاوه، با توجه به این که بیش از نیمی از دانش آموزان (5/57 درصد) دارای آگاهی زیاد و بسیار زیاد و 9/60 درصد دارای نگرش مثبت و بسیار مثبت نسبت به سلامت بلوغ بودهاند، انتظار عملکرد بهتری از آنان میرود (تنها 9/38 درصد عملکرد صحیح و بسیار صحیح داشتهاند) و این امر مستلزم بررسی بیشتر و تلاش در بهبود عملکرد آنهاست. ضمناً با توجه به ترجیح خانواده به مثابه منبع آموزش و مشاوره در زمینه سلامت بلوغ توسط دانش آموزان و نقش مهم مادر به عنوان منبع اصلی اطلاعات، اجرای برنامههای آموزشی برای مادران برای انجام راهنمایی و مشاوره صحیح لازم به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1387/10/26