رتبه‌بندی‌ آموزشی‌ دانشکده‌های ارائه‌دهنده رشته‌های کاردانی بهداشت در ایران‌ راهکاری‌ برای‌ شناسایی‌ نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌ - پایش
شنبه 3 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 8، شماره 1 - ( زمستان 1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 23-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aeen Mohammadi, Rita Mojtahedzadeh1, Hamid Reza Farrokh Eslamlou. Educational ranking of a two-year degree courses in health sciences in Iranian medical universities: a strategy to identify the strengths and weaknesses. Payesh 2009; 8 (1) :17-23
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-629-fa.html
دکتر آیین محمدی ، دکتر ریتا مجتهد زاده ، دکتر حمیدرضا فرخ اسلاملو . رتبه‌بندی‌ آموزشی‌ دانشکده‌های ارائه‌دهنده رشته‌های کاردانی بهداشت در ایران‌، راهکاری‌ برای‌ شناسایی‌ نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌. پایش. 1387; 8 (1) :17-23

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-629-fa.html


چکیده:   (5483 مشاهده)
در دو دهه اخیر، گسترش کمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان این گروه به عنوان در دسترس‌ترین راه حل سامان دادن به کاستی‌های نظام بهداشتی و درمانی مد نظر بوده است. در حال حاضر، بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، اهمیت بیشتری یافته و در اولویت قرار گرفته است.
هدف از این مطالعه تعیین تفاوت‌های ارائه خدمات آموزشی در رشته‌های کاردانی بهداشت شامل بهداشت عمومی با گرایش‌های مبارزه با بیماری‌ها و خانواده، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با یکدیگر بوده است.
به این منظور، مجموعه‌ای شامل 47 معیار و شاخص، در قالب یک نمودار شاخه درختی، طراحی شد. سپس وزن این معیارها با روش‌های جلب توافق آرا تعیین گردید. از هر دانشکده، نماینده‌ای معرفی شد تا پرسشنامه‌ای را که برای جمع‌آوری اطلاعات طراحی شده بود، تکمیل کند. اطلاعات جمع‌آوری شده با بازدید از دانشکده‌ها تکمیل و تصحیح گردیدند. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. برای تحلیل نهایی نیز از یک نرم‌افزار رایانه‌ای که به همین منظور طراحی شده بود استفاده گردید.
در مقطع کاردانی رشته‌های بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران، با امتیاز 53/86 از 100، رتبه اول، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید صدوقی یزد با امتیاز 87/67 از 100، رتبه‌ دوم‌ و دانشکده‌ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شیراز با امتیاز 44/64 از 100، رتبه‌ سوم را کسب‌ کردند.
با انجام این طرح، نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته‌های بهداشت مشخص شدند و به مثابه الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه‌ریزان و مسئولان قرار گرفت.
متن کامل [PDF 221 kb]   (2216 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1387/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق