وضعیت تصادفات موتور سواری و هزینه‌های بیمارستانی آن در مراجعان بیمارستان شهدای خرم آباد - پایش
پنجشنبه 30 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 8، شماره 3 - ( تابستان 1388 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 262-253 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amin Torabi, Mohammad Javad Tarrahi, Ghafar Ali Mahmoudi. Epidemiology of motorcycle accident in Khoramabad, Iran. Payesh 2009; 8 (3) :253-262
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-610-fa.html
امین ترابی ، محمدجواد طراحی ، غفار علی محمودی . وضعیت تصادفات موتور سواری و هزینه‌های بیمارستانی آن در مراجعان بیمارستان شهدای خرم آباد. پایش. 1388; 8 (3) :253-262

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-610-fa.html


چکیده:   (6312 مشاهده)
اين پژوهش يك مطالعه اپيدميولوژيك ـ اقتصادي و از نوع توصيفي است كه در جريان آن همه مصدومان تصادفات موتور سيكلت (375 مورد) مراجعه كننده به اورژانس بيمارستان شهداي عشاير شهرستان خرم آباد از تير ماه 1384 تا تير ماه 1385 به مدت يك سال مورد بررسي قرار گرفتند. داده‌هاي پژوهش از طريق مصاحبه و پرسشنامه‌اي، حاوي 20 سؤال در زمينه متغيرهاي جمعيتي، بيمارستاني و هزينه‌اي، جمع‌آوري و از طريق نرم‌افراز آماريSPSS و آزمون‌هاي آماري مناسب، مانند كاي دو و آناليز واريانس، تجزيه و تحليل شدند.در اين پژوهش، تعداد 375 مصدوم در بيمارستان مورد نظر بر اساس متغيرها و اهداف طرح مورد بررسي قرار گرفتند. از اين تعداد، 15 نفر(4 درصد) در اثر تصادف جان خود را از دست دادند. 9/89 درصد از مصدومان مرد و بقيه زن بودند. بيشتر مصدومان (8/56 درصد) در دامنه سني 25-16 قرار داشتند. محل وارد شدن ضربه اوليه در 5/51 درصد موارد به صورت اشتراكي (تركيبي از چند نوع محل ضربه عمدتاً سر، سينه و گردن)، 6/21 درصد ضربه به پا و در 3/17 درصد از موارد، ضربه فقط به سر وارد شده بود. علت نهايي فوت در متوفيان اين حوادث در 25/56 درصد از موارد ضربه به سر بود. در بين كل مصدومان، 9/86 درصد داراي گواهينامه و بقيه فاقد گواهينامه رانندگي با موتور سيكلت بودند. 92 درصد از مصدومان، در حين رانندگي، فاقد كلاه ايمني بودند. کل هزينه بستري و سرپايي اين مصدومان 981572746 ريال بود. در حدود 1/4 درصد از كل حوادث و سوانح (عمدي و غيرعمدي) ارجاعي به بيمارستان را مصدومان مورد مطالعه و 7/14 درصد از كل مصدومان ناشي از حوادث رانندگي و ترافيكي (اتومبيل و موتور) را مصدومان حوادث موتورسواري تشكيل مي‌دهند. 2/1 درصد از كل بيماران بستري بيمارستان در سال مذكور را مصدومان بستري شده ناشي از تصادف موتورسواري به خود اختصاص مي دهند. بر اساس آزمون ضريب همبستگي پيرسون، بين تعداد راکبان و مدت زمان بستري در اورژانس (P=0.03) و کل مدت زمان بستري بيماران با کل هزينه بيمارستاني آنها رابطه‌اي معني‌دار مشاهده شد(P<0.0001). با توجه به نتايج اين پژوهش، بايد برنامه‌هايي مانند پايش‌هاي قانوني براي اخذ گواهي‌نامه‌هاي معتبر، آموزش‌هاي فني و فرهنگ سازي اجتماعي براي افزايش ايمني در استفاده از اين وسايط نقليه در جهت كاهش اثرات اين تصادفات طراحي گردد تا از اين طريق از تحميل هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم اين حوادث بر دوش نظام سلامت جلوگيري شود.
متن کامل [PDF 267 kb]   (2493 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1388/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق