Mojgan Miremadi, Majideh Heravi- Karimooi, Nahid Rejeh, Hamid Sharif Nia, Ali Montazeri. Validation of the Persian version of Aging Perceptions Questionnaire (APQ). Payesh 2018; 17 (2) :199-207
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-59-fa.html
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت های سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علو پزشکی مازندران، ساری، ایران
4- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
چکیده: (6750 مشاهده)
مقدمه: درک پیری یکی از مفاهیم کاربردی در علم سالمند شناسی و علوم مرتبط با آن بوده و به عنوان یکی از حلقه های مهم مرتبط با مشکلات سالمندان شناخته می شود؛ لذا نیاز به ابزاری استاندارد برای ارزیابی درک از پیری نیاز است. پرسشنامه اختصاصی درک پیری Aging Perceptions Questionnaire -APQیکی از ابزارهای رایج مورد استفاده برای این منظور است. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه درک پیری انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات روش شناختی بود که روی ۲۰۰ سالمند انجام شد. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان ادبیات فارسی و سالمندان، روایی پرسشنامه به صورت کیفی تعیین گردید. سپس روایی پرسشنامه درک پیری از طریق سنجش روایی همگرا (سنجش همبستگی بین نسخه فارسی پرسشنامه APQ و CASP-19) و گروههای شـناخته شـده(جنسیت سالمندان) سنجیده شد. پایایی ابزار با تحلیل همسانی درونی و آزمون باز آزمون صورت گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل مقایسه گروه های شناخته شده نشان داد که میـانگین نمـره کـل مقیـاس سـنجش درک پیری در گروه سالمندان مرد به طور معنی دار بیشتر از سالمندان زن است. روایی همگرا بیانگر همبستگی معنی دار بین نسخه فارسی پرسشنامه APQ و CASP-19 بود. ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد و کل پرسشنامه، بین0/64تا 0/81 می باشد. ضریب پایایی آزمون باز آزمون (آزمون شاخص همبستگی درون خوشه ای ) به فاصله زمانی دو هفته بین 0/65-0/96۰ بود.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش، نشان دهنده روایی و پایایی مناسب نسخه فارسی پرسشنامه درک پیری (APQ) است؛ به طوری که قابلیت به کارگیری در موقعیت های مختلف از جمله محیط های بالینی و تحقیقاتی را دارد. پیشنهاد می شود در مطالعات آینده ویژگی های روان سنجی در حجم نمونه بالاتر و تحلیل عاملی انجام گیرد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1396/12/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/12/5 | انتشار: 1396/12/24