علل رفتارهای پرخطر در موتورسواران: یک مطالعه کیفی - پایش
پنجشنبه 4 بهمن 1403
OPEN ACCESS
دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1389 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 278-269 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fereshteh Zamani Alavijeh, Shamsuddin Niknami, Esa Mohamadi, Ali Montazeri, Fazlollah Ahmadi, Fazlollah Ghofranipour et al . High risk behaviors among Iranian motorcyclists: a qualitative study. Payesh 2010; 9 (3) :269-278
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-565-fa.html
فرشته زمانی علویجه ، شمس‌الدین نیکنامی ، عیسی محمدی ، علی منتظری ، فضل الله احمدی ، فضل‌الله غفرانی پور و همکاران.. علل رفتارهای پرخطر در موتورسواران: یک مطالعه کیفی. پایش. 1389; 9 (3) :269-278

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-565-fa.html


چکیده:   (7712 مشاهده)
موتورسواران بیشترین نسبت آسیب‌دیدگان حوادث در خیابان‌های شهری و روستایی ایران هستند و با رفتارهای مخاطره‌آمیز، خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند. بدون شناخت علل این گونه رفتارها، آموزش سلامت و ایمنی مؤثر نخواهد بود. نظر به این که تاکنون تحقیقی کیفی در خصوص علل رفتار مخاطره‌آمیز از دیدگاه موتورسواران ایرانی انجام نشده است، این مطالعه به منظور تبیین تجربیات موتورسواران در زمینه علل شکل‌گیری رفتارهای مخاطره‌آمیز انجام شده است. این پژوهش به روش کیفی از نوع تحلیل درونمایه‌ای (Thematic Analysis) و به مدت یک سال در بیمارستان، منزل، کلانتری و خیابان‌های تهران صورت گرفت. داده‌ها به صورت تلفیقی، از طریق مشاهده میدانی و ثبت رفتار 32 موتورسوار، در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، بررسی اطلاعات پرونده‌های موجود در کلانتری و 13 مصاحبه عمیق و 2 بحث‌ گروهی متمرکز حاصل گردید. هر مصاحبه ضبط و سپس کلمه به کلمه پیاده شد. پس از چندین بار مطالعه، تم‌ها یا درونمایه‌ها به عنوان کوچک‌‌ترین واحدهای معنی‌دار، استخراج، کد بندی و طبقه بندی شدند. مشارکت کنندگان شامل 16 نفر راننده موتورسیکلت یا ترک‌سوار که همگی مرد و 9 نفر از آنها پدر یا برادر یک موتورسوار دیگر بودند، 4 نفر زن ترک ‌سوار که عضو خانواده یک یا چند موتورسوار بودند و 2 نفر پلیس که یک نفر از آنها موتورسوار و دیگری برادر یک موتورسوار بود. میانگین سنی‌ آنها 4/26 سال و 7/41 درصد از آنها مجرد بودند. براساس نتایج این مطالعه، علل رفتار مخاطره‌آمیز موتورسواران در 5 تم اصلی عوامل فردی، عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، وضعیت موتورسیکلت، سوء استفاده از تجهیزات ایمنی و عوامل محیطی قابل طبقه بندی بود. یافته‌های این پژوهش نشان دادند عوامل متفاوتی موجب رفتارهای پرخطر در موتور سواران می شود. لذا برنامه‌های آموزشی و اقدامات پیشگیری به منظور کاهش رفتارهای مخاطره ‌آمیز بایستی به صورت ادغام یافته در یک رویکرد چند بعدی و جامع انجام شود. موارد قابل تغییری نیز در مورد موتور سوار، موتور سیکلت، تجهیزات و یا شرایط محیطی وجود دارد که با تغییر آنها می‌توان از بروز چنین رفتارهایی در آینده پیشگیری نمود.
متن کامل [PDF 154 kb]   (6013 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق