Hamid Soori, Elahe Ainy, Ali Montazeri, Sepideh Omidvari, Ali Reza Jahangiree, Gholam Reza Shiran. The role of pupil liaisons’ on traffic penalties and road traffic injuries. Payesh 2010; 9 (4) :339-348
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-548-fa.html
چکیده: (7606 مشاهده)
طرح همیار پلیس به عنوان یکی از راهکارهای عملی آموزش مقرارت راهنمایی و رانندگی به کودکان در سال 1386 با همکاری پلیس راهور و مدیران مدارس و دانش آموزان به اجرا درآمد و اثر این مداخله در سال1387 مورد ارزیابی قرار گرفت. در یک مطالعه کارآزمایی قبل و بعد، نمونهها به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و سپس اطلاعات توسط افراد آموزش دیده پس از یک سال مداخله انتخاب و در دو گروه خانواده دارای رانندگان متخلف/دارای تصادف ثبت شده در شش ماه گذشته با گروه مقابل از نظر همراهی و تذکر همیار پلیس در شش منطقه آموزش و پرورش شهر تهران مورد مقایسه قرار گرفت. نمونههای مورد بررسی، 2800 دانش آموز 8 تا 15 ساله شش منطقه آموزش و پرورش شهر تهران بودند و میانگین و میانه سنی آنها 11 سال بود. 7/47 درصد از همیاران پسر و بقیه دختر بودند. سه تخلف عمدهای که بیشتر توسط همیاران پلیس تذکر داده میشد، درباره نبستن کمربند ایمنی (39.1 درصد)، صحبت کردن با تلفن همراه (31.8 درصد) و سرعت غیرمجاز (29.8 درصد) بود. در سال قبل از آموزش و آغاز به کار همیاران پلیس، به طور کلی 2789 فقره تخلف ثبت شده توسط پلیس راهور ناجا در مورد خودرو خانوارهای مورد مطالعه ثبت شده بود که این رقم در سال بعد از آموزش به 2290 مورد (17.9 درصد) کاهش یافته بود (0.001>P). بیشترین موارد کاهش تخلف مربوط به خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی (با 92.7 درصد) بود. پس از اجرای طرح همیار پلیس تا 17.9 درصد کاهش در میزان تخلفات مشاهده شد. بیشترین موارد کاهش تخلف مربوط به خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی بود. در تمامی موارد 9 گانه آموزش داده شده به استثنای صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی که موارد تخلف در بعد از طرح افزایش داشت، در بقیه موارد، کاهش مشاهده شد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/7/23