Zahra Tagharrobi, Leila Tagharrobi, Khadije Sharifi, Zahra Sooki. Psychometric evaluation of the Life Satisfaction Index-Z (LSI-Z) in an Iranian elderly sample. Payesh 2011; 10 (1) :5-13
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-534-fa.html
چکیده: (9712 مشاهده)
یکی از شاخصهای مهم سنجش سلامت روان در دوره سالمندی رضایت از زندگی است. با توجه به ضرورت سنجش رضایت از زندگی در سالمندان ایرانی مطالعهای با هدف ترجمه, بررسی پایایی و روایی پرسشنامه 13 سؤالی مقیاس رضایت از زندگی Z
(Life Satisfaction Index-Z: LSI-Z) به منظور استفاده جهت بررسی رضایت از زندگی در این قشر آسیب پذیر, در شهر کاشان در سال 1386 طراحی و اجرا شد.
نسخه اصلی پرسشنامه 13 سؤالی LSI-Z با استفاده از روش ترجمه استاندارد Forward-Backward از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شد. پرسشنامه دیگری نیز مشتمل بر اطلاعات جمعیتی و یک سؤال در ارتباط با وضعیت کلی رضایت از زندگی از دیدگاه خود فرد مورد استفاده قرار گرفت. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند؛ بدین گونه که کلیه سالمندان 60 سال به بالای مراجعه کننده به دو مرکز بهداشتی ـ درمانی شهر کاشان در طول سه ماه اول سال 86(75 نفر) وارد مطالعه شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن و Stability (آزمون مجدد) تعیین گردید. جهت تعیین روایی آن نیز از روش اعتبار سازه به شیوه مقایسه گروههای شناخته شده استفاده شد. نمونهها برحسب نوع پاسخشان به سؤال وضعیت کلی رضایت از زندگی به 5 گروه تقسیم شدند؛ سپس نمرات LSI-Z بین 5 گروه مزبور مقایسه شد. اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-11 و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و درون طبقهای، Unequal Spearman Brown, Guttman, ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
در مقیاس صفر تا 26 نمره رضایت از زندگی در واحدهای مورد بررسی، 47/5± 68/13 بود. ضریب پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن با فرمول Unequal Spearman Brown و Guttman به ترتیب 0.79 و 0.78 محاسبه شد. روش
Correlation Item-Total و آزمون مجدد نیز پرسشنامه 13 سؤالی را پایا تشخیص دادند. نمره LSI-Z بین 5 گروه مورد نظر تفاوت آماری معنیدار داشت (0.0001>P).
بنابر این نسخه فارسی پرسشنامه 13 سؤالی LSI-Z جهت سنجش رضایت از زندگی در سالمندان ایرانی ابزاری پایا و روا است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/10/25