Mohammad Hadi Safi, Masoud Fallahi Khoshkenab, Mehdi Rasel, Mahdi Rahgozar. Assessing and prioritizing needs of faculty members on the basis of Kano’s Model. Payesh 2011; 10 (4) :459-468
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-499-fa.html
چکیده: (6648 مشاهده)
امروزه از مهمترين عوامل ارتقاي كارآيي دروني و بيروني دانشگاه، رضايت اعضاي هيئت علمي از فرايندهاي موجود در دانشگاه است. با مشخص کردن نيازهاي مؤثر بر رضايت شغلي ميتوان به منظور بهبود شرايط و افزايش ميزان رضايت و در نتيجه افزايش كارايي، اثربخشي و بهره وري اعضاي هيئت علمي اقداماتي به عمل آورد.
پژوهش حاضر، مطالعهاي توصيفي ـ تحليلي به صورت مقطعي است كه با هدف تعيين و اولويت بندي نيازهاي اعضاي هيأت علمي دانشگاه بر اساس الگوي كانو در سال1387 با مشارکت 94 نفر از اعضاي هيئت علمي شاغل در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران انجام پذيرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري شده و سپس با استفاده از جدول تعديل شده کانو، ضريب رضايت و ضريب عدم رضايت تحليل گرديد.
هشت نياز اعضاي هيئت علمي جزء نيازهاي هيجاني، 9 نياز جزء نيازهاي عملكردي و 10 نياز هم جزء نيازهاي اساسي بودند. عامل ايجاد فرصت جهت تحصيل در مقاطع بالاتر از دسته نيازهاي هيجاني داراي بيشترين ضريب ايجاد رضايت (904/0) وعامل عدم امنيت شغلي از دسته نيازهاي اساسي داراي بيشترين ضريب ايجاد نارضايتي (819/0-) در اعضاي هيئت علمي بود.
لازم است مسئولان ابتدا با فراهم ساختن امكان مشاركت استادان در امر تصميم گيري و با شناخت مهمترين نيازهاي آنها، اقدام به تدوين اهدف کوتاه، ميان و بلند مدت در جهت افزايش انگيزش و رضايت اعضاي هيئت علمي نمايند و سپس در جهت دستيابي به اين اهداف با مشارکت همه بخشهاي دانشگاه اقدامات مناسبي را طراحي و اجرا نمايند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1389/2/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1390/7/13 | انتشار: 1390/7/23