جمعه 9 آبان 1399
OPEN ACCESS
دوره 17، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1397 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 297-306 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolghasem Raesi nafchi, Abolfazl Danaei, Seyedeh Nasrin Taghizadeh Shiadeh, Ali Asghar Haeri Mehrizi, Jila Sadighi, Rahele Rostami et al . Trust to health messages in the national TV and Persian-language satellite networks: a population-based survey in Tehran, Iran. Payesh. 2018; 17 (3) :297-306
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-48-fa.html
ابوالقاسم رئیسی نافچی ، ابوالفضل دانایی ، سیده نسرین تقی زاده شیاده ، علی اصغر حائری مهریزی ، ژیلا صدیقی ، راحله رستمی و همکاران.. مقایسه میزان اعتماد شهروندان تهرانی به پیام‌های سلامت در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان: یک مطالعه جمعیتی در تهران. پایش. 1397; 17 (3) :297-306

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-48-fa.html


1- گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
چکیده:   (1509 مشاهده)
مقدمه: اعتماد به رسانه ها سرمایه اصلی آن ها به ‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده اطلاعات مورد نیاز مردم است. این مطالعه به منظور مقایسه میزان اعتماد شهروندان تهرانی به پیام‌های سلامت در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی به منظور مقایسه میزان اعتماد شهروندان مناطق 22 گانه تهران به پیام‌های سلامت ارائه شده در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بهره گرفته شد. به دلیل نرمال نبودن داده ها برای تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون و آزمون کروسکال والیس با پیش شرط هم واریانسی داده ها در گروه های مورد مطالعه و با بهره گیری نرم افزار SPSS نسخه23 استفاده شد (سطح معناداری 0/05). تحلیل ها انجام شد.
یافته ها: در مطالعه حاضر اطلاعات 493 شهروندان تهرانی مورد بررسی قرار گرفتند. وفق نتایج 65 درصد استفاده کنندگان از رسانه ملی و 32/2 درصد استفاده کنندگان از شبکه های ماهواره ای به میزان "زیاد/خیلی زیاد" به پیامهای سلامت این رسانه ها اعتماد داشتند. نتایج نشان داد میزان استفاده از رسانه ملی در هر دو گروه جنسیتی، گروه مجردان، همه گروه های شغلی (به جز محصل/دانشجو، بیکار و بازنشسته)، تمام گروه های سنی (به جز گروه سنی 18 تا 24 سال) و نیز همه گروه های تحصیلی (به جز فوق دیپلم و فوق لیسانس به بالا) نسبت به شبکه های ماهواره ای به طور معنادار بیشتر بود. همچنین میزان اعتماد تمام گروه های سنی، جنسیتی، تحصیلی(به جز گروه بیسواد و فوق دیپلم)، شغلی(بجز گروه بیکار) به رسانه ملی نسبت به شبکه های ماهواره ای به طور معنادار بیشتر بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به استفاده بیشترمخاطبان به ویژه زنان خانه دار از برنامه های سلامت محور رسانه ملی و نیز اعتماد مطلوب غالب مخاطبان به این رسانه، می توان از این فرصت به منظور تقویت کمی و کیفی برنامه های سلامت محور رسانه ملی برای ارتقای سلامت کلیه اقشار جامعه بهره برد.
 
متن کامل [PDF 715 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1397/3/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/3/6 | انتشار: 1397/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb