کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی ـ درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - پایش
شنبه 3 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1391 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 544-529 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoomeh Simbar, Fatemeh Nahidi, Alireza Akbarzadeh. Assessment of quality of prenatal care in Shahid Beheshti University of Medical Sciences health centers. Payesh 2012; 11 (4) :529-544
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-449-fa.html
معصومه سیمبر ، فاطمه ناهیدی ، علیرضا اکبرزاده . کیفیت خدمات قبل از زایمان در مراکز بهداشتی ـ درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش. 1391; 11 (4) :529-544

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-449-fa.html


چکیده:   (5894 مشاهده)
در اين مطالعه مقطعي، وضعيت ارائه خدمات مراقبتي در سه بعد ساختار، فرايندها و پيامد مورد ارزيابي قرار گرفت. روش نمونه گيري غيرتصادفي سهميه‌اي و تعداد نمونه 600 مورد مراقبت قبل از زايمان در 12کلينيک قبل از زايمان مراکز بهداشتي و درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي بود. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل پرسشنامه و چک ليست مشاهده ساختار، چک ليست مشاهده فرايندهاي مراقبتي و پرسشنامه رضايتمندي مراجعان بود.
در اين مطالعه 600 مورد ارائه مراقبت به مراجعان با ميانگين سن بارداري 9.42±29.32 هفته مورد بررسي قرار گرفت. ارزيابي در حيطه فرايندهاي مراقبتي نشان داد که ميزان تطابق با وضعيت مطلوب در حيطه‌هاي: مشاوره قبل از زايمان 21.24± 55.49 درصد، تاريخچه گيري 11.35±48.71 درصد، علايم حياتي 10.55±53.41 درصد،‌ معاينات عمومي در مراجعان بار اول 13.23± 30.22 درصد، ‌معاينات مامايي 27.01±91.77 درصد،‌ آزمايشات خون 21.89±93.83 درصد،‌ آزمايش ادرار 26.29±86.85 درصد و سونوگرافي 4.3± 95.7 درصد بود. ميزان تطابق با وضعيت مطلوب در حيطه‌هاي آموزش سلامت فردي و آموزش علايم خطر نيز به ترتيب 17.10 ±6.54 و 27.09 ± 39.67 درصد بود. در حيطه ساختار ميزان تطابق امکانات در اتاق معاينه 10.29±98.33، در اتاق انتظار 18.96±79.16، شرايط فيزيکي 14.79± 94.44 و وسايل و تجهيزات 7.22± 90.55 و امکانات رسانه‌اي 12.68± 51.38 درصد بود. ارزيابي رضايتمندي مددجويان در حيطه پيامد خدمات نشان داد که ميانگين ميزان رضايت مراجعان از ساختار خدمات 15.04±73.76 درصد و از ارائه مراقبت‌ها 13.13±70.54 درصد است. نتايج اين مطالعه نشان داد که به رغم ارائه نسبتاً مطلوب معاينات مامايي و آزمايشات پاراكلينيك، ارائه ساير مراقبت‌ها و آموزش مشاوره داراي وضعيتي متوسط يا نامطلوب بود. مشاوره و آموزش يکي از اهداف مهم در ويزيت‌ها و مراقبت‌هاي دوران قبل از زايمان است كه نياز به برنامه ريزي و اجراي دقيق دارد. غربالگري خطرات رواني ـ اجتماعي و برنامه ريزي براي ارجاع مراجعان در معرض اين خطرات بايد مورد توجه قرار گيرد
متن کامل [PDF 355 kb]   (2495 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1389/1/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/2/15 | انتشار: 1391/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق