بررسی میزان تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از HIV/AIDS در میان مردان معتاد - پایش
جمعه 21 دی 1403
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1391 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 744-737 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmood Karimy, Mohtasham Ghaffari. Effect of educational intervention on promoting HIV/AIDS preventive behaviors among addicts. Payesh 2012; 11 (5) :737-744
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-433-fa.html
محمود کریمی ، محتشم غفاری . بررسی میزان تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از HIV/AIDS در میان مردان معتاد. پایش. 1391; 11 (5) :737-744

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-433-fa.html


چکیده:   (5519 مشاهده)
معتادان به مواد مخدر از گروه‌هاي در معرض خطر HIV/AIDS بوده و آميختگي اعتياد با مشكلاتي نظير فقر، كم سوادي، بيكاري و بي‌خانماني اين خطر را افزايش مي‌دهد. پژوهش حاضر، يك مطالعه‌اي نيمه تجربي بود كه با هدف تعيين ميزان تأثير مداخله آموزشي بر رفتارهاي پيشگيري‌كننده از HIV/AIDS در ميان معتادان مراجعه‌كننده به انجمن تولد دوباره زرنديه انجام گرفته شد. جامعه مورد پژوهش 48 معتاد مرد بودند كه به صورت سرشماري انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه‌اي محقق ساخته بود که اعتبار آن به روش روايي محتوي، و اعتماد آن به روش آزمون ـ آزمون مجدد مورد تأييد قرار گرفت. پس از جمع‌آوري و تجزيه و تحليل نتايج آزمون اوليه محتواي آموزشي تدوين و اجرا گرديد. 2 ماه بعد از مداخله آموزشي ميزان آگاهي، نگرش و رفتار واحدهاي پژوهش بررسي و با اطلاعات پيش آزمون مقايسه شد. يافته‌ها نشان داد که 34 درصد از نمونه‌ها سابقه خالكوبي، 32 درصد سابقه تماس جنسي خارج از حريم خانواده، و 45 درصد سابقه استعمال مواد به روش تزريقي داشتند. هروئين و كراك به ترتيب با 46 و 44 درصد رايج‌ترين ماده مصرفي بودند. ميانگين امتيازات آگاهي، نگرش، و رفتار واحدهاي مورد پژوهش قبل از آموزش به ترتيب 6/75، 6/89 و 3 بود كه بعد از آموزش به ترتيب به 11/24، 11/53، و 4/78 ارتقاء يافت، ضمن اينكه بين ميزان آگاهي، نگرش، و رفتارهاي بهداشتي پيشگيري‌کننده افراد مورد مطالعه قبل و بعد از اجراي برنامه آموزشي تفاوت آماري معني‌داري وجود داشت (0/001>P). مداخله آموزشي طراحي شده در ارتقاي سطح آگاهي، تغيير يا ايجاد نگرش مثبت، و رفتارهاي مناسب در افراد مورد مطالعه مؤثر بود.

واژه‌های کلیدی: اعتیاد، HIV، AIDS، آموزش، آگاهی، نگرش، رفتار
متن کامل [PDF 132 kb]   (2292 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1390/1/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/6/1 | انتشار: 1391/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق