Mohammadreza Heidari, Monireh Anoosheh, Taghi Azad Armaki, Eisa Mohammadi. Communication strategies for nurses facing culturally diverse patients. Payesh 2012; 11 (5) :719-724
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-431-fa.html
چکیده: (5889 مشاهده)
تركيب جمعيتي ايران از قوميتهاي مختلف و زبانها و گويشهاي متفاوت تشكيل شدهاست و پرستاران در مواجهه با بيمار زمان و فرهنگهاي متنوعي در ارتباط هستند. تمرکز اصلي اين مطالعه چگونگي اداره ارتباط بين فرهنگي پرستاران با بيماران بوده و به روش تحليل محتوا انجام شده است. در مجموع 21 پرستار با روش نمونهگيري هدفمند و با تنوع سن و جنسيت، سابقه كار در بخش هاي مختلف و مسئوليتهاي متفاوت در مطالعه شركت نمودند. داده ها از طريق مصاحبه هاي بدون ساختار جمع آوري گرديد. شيوه تجزيه و تحليل داده ها به روش تحليل مقايسه اي مداوم بود. تحليل داده ها نشان داد كه پرستاران براي برقراري ارتباط، از راهبردهاي مختلفي همچون کمک گرفتن از همراه، پرستار هم زبان و هم فرهنگ با بيمار، كادر خدمات، منشي بخش، مترجم، ايما و اشاره و بهره جستن از اندوخته لغات قبلي استفاده مي نمودند. بر اساس يافته هاي به دست آمده مي توان نتيجه گرفت كه پرستاران به هنگام مواجهه با بيماران داراي تنوع فرهنگي، بر اساس تعهد اخلاقي و حرفهاي خود، ترکيبي از راهبردها را براي ارائه مراقبت کامل و مؤثر به کار مي گيرند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1390/1/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/5/7 | انتشار: 1391/6/25