Farkhondeh Sharif, Narjes Abshorshori, Maryam Hazrati, Sadigheh Tahmasebi, Najaf Zare. Effect of peer-lead education on quality of life of mastectomy patients. Payesh 2012; 11 (5) :703-710
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-429-fa.html
چکیده: (6078 مشاهده)
سرطان پستان شايعترين نوع سرطان در ميان زنان است. با افزايش روزافزون بهبوديافتگان سرطان پستان اهميت كيفيت زندگي در اين بيماران آشكار ميگردد. هدف از اين مطالعه مداخلهاي تعيين تأثير آموزش همتايان بر كيفيت زندگي بيماران پس از جراحي برداشتن پستان در زنان مراجعهكننده به كلينيكهاي سرطان وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شيراز بود.
در اين مطالعه 99 بيمار مبتلا به سرطان پستان كه راديكال ماستكتومي شدهبودند، شرکت داشتند كه به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمايش به طور تصادفي به 5 گروه تقسيم شدند و به مدت يكماه هفتهاي يكبار در برنامه آموزش همتايان شرکت نمودند. جهت بررسي كيفيت زندگي از پرسشنامه استاندارد 30 سئوالي در رابطه با سرطان [QLQ-C30] و از پرسشنامه 23سئوالي كيفيت زندگي در رابطه با سرطان پستان [QLQ-BR23] استفاده گرديد. دادههاي جمعآوري شده به وسيله نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهاي مجذور كاي، تي مستقل و اندازههاي تكراري چند متغيره مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. مقايسه قبل، بلافاصله و دو ماه پس از مداخله نشانگر تغييرات آماري معنيدار در جهت افزايش عملکرد در کليه حيطههاي عملکردي و كاهش علايم در گروه آزمايش نسبت به گروه شاهد بود (0/001>P). آموزش همتايان سبب ارتقاي كيفيت زندگي بيماران پس از جراحي برداشت پستان ميگردد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1390/5/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/3/16 | انتشار: 1391/6/25