Hashem Mohamadian, Hasan Eftekhar Ardebili, Mohamad Hosein Taghdisi, Golam Abbas Mousavi, Mohammad Sabahi-Bidgoli. Psychometric properties of the health-promoting lifestyle profile (HPLP II) in a sample of Iranian adolescents. Payesh 2013; 12 (2) :167-176
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-378-fa.html
هاشم محمدیان ، حسن افتخار ، محمدحسین تقدیسی ، غلامعباس موسوی ، محمد صباحی . اعتباریابی خصوصیات روانسنجی گونه فارسی پرسشنامه سبک زندگی - HPLP II نوجوانان. پایش. 1392; 12 (2) :167-176
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-378-fa.html
چکیده: (8354 مشاهده)
اين مطالعه مقطعي به بررسي ويژگيهاي روان سنجي ابزار سبک زندگي ارتقا دهنده سلامت -HPLP II در بين نوجوانان 500 نمونه دانشآموز دختر دبيرستاني (پايه 9 الي 11) اجرا شد. پايايي ابزار با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ و آزمون مجدد بررسي شد. اعتبار ملاکي (همزمان) با همبستگي پيرسون بين HPLP II ، کيفيت زندگي (SF-12)، خودکارآمدي و متغيرهاي جمعيت شناسي برآورد شد. روايي سازهاي ابزار توسط تحليل عامل تأييدي مورد بررسي قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS v.18 و نرمافزار LISREL8.8 تحليل شدند. شاخص محتوايي روايي محتوا ي (CVI) ابزار HPLP II براي کل ابزار 84/0 و براي چهار خرده مقياس HR ، PA ، N و SM بترتيب 0/80 ، 0/86 ، 0/83 و 0/88 بدست آمد. نتايج تحليل عاملي تأييدي مبتني بر الگوي ساختاري 4 عاملي، برازش مناسبي بهمراه داشت (0/066=RMSE و 99/0= NFIو 99/0=CFI و 0/420= Pو 2=df و 6/34= χ2) تمام گويه ها بار عاملي متوسط به بالاي بيش از 0/4 را بر روي چهار عامل: تغذيه، مسوليت در قبال سلامتي، فعاليت جسماني و کنترل استرس نشان دادند. ضريب همبستگي بين HPLP II و چهار خرده مقياس در حد قابل قبول بود (07>P). ابزار HPLP II از همساني دروني مناسبي (α=0/86) برخوردار بود. دامنه ضرايب آلفا کرونباخ حيطه هاي مختلف ابزار مزبور بين 0/70 تا 0/77 بود. بين ابزار HPLP II ، نمرات ابعاد کيفيت زندگي (SF-12) خودکارآمدي و متغيرهاي دموگرافيک جمعيت تحت بررسي روابط معني دار وجود داشت. در مجموع نتايج اين مطالعه نشان داد كه ابزار HPLP II براي اندازهگيري سبک زندگي سلامت نوجوانان ايراني مناسب است. مديران مدارس، و متخصصان نظام سلامت ميتوانند از اين مطالعه جهت طراحي دستورالعملهايي براي ايجاد محيط سالم و توسعه برنامههاي آموزش سلامت محور استفاده وافري ببرند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1390/6/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/12/22 | انتشار: 1391/12/25