خودکارآمدی، یکی از سازههای کلیدی در بسیاری از الگوهای آموزش و ارتقای سلامت و به معنی اعتماد فرد به توانایی انجام موفقیت آمیز یک رفتار است. این مطالعه بر آن است تا تأثیر آموزش الهام گرفته از مصاحبه انگیزشی را بر خودکارآمدی رفتارهای پیشگیری از مواجهه با آلودگی هوا در زنان باردار شهر تهران بسنجد. در یک مطالعه نیمه تجربی که معیارهای ورود به مطالعه شامل سن بین 18 تا 35 سال مادر، بارداری بدون عارضه، نداشتن سابقه بیماری مزمن و رضایت به شرکت در مطالعه بودند، 110 زن باردار، به صورت آسان انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه تجربه و گواه قرارگرفتند و اطلاعات اولیه با استفاده از پرسشنامه و پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. برنامه آموزشی الهام گرفته از مصاحبه انگیزشی برای گروه تجربی اجرا شد. سپس نمونهها پس از 1 ماه پی گیری، مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با آزمونهای توصیفی و تحلیلی متناسب، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین (±انحراف معیار) سنی افراد مورد مطالعه، 4.11±27.2 سال و میانگین±انحراف معیار سن بارداری، 8.75±22.89 هفته بود. اگر چه قبل از مداخله دو گروه از لحاظ متغیرهای مردم شناختی و خودکارآمدی یکسان بودند (0.05
P). به نظر میرسد اجرای برنامه آموزشی بر پایه مصاحبه انگیزشی، میتواند در افزایش خودکارآمدی رفتارهای پیشگیرانه مواجهه با آلودگی هوا در زنان باردار مؤثر باشد.
کد کار آزمایی بالینی: IRCT2012091010804N1
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1391/11/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1392/9/25 | انتشار: 1392/10/25