Behrooz Lotfi, Fatemeh Rakhshani. Knowledge and perceived threat of students in relationship with their behavior in context of consumption of breakfast and snack in primary boy schools in Zahedan. Payesh 2014; 13 (1) :61-71
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-325-fa.html
چکیده: (4684 مشاهده)
صبحانه و ميان وعده، نقش مهمي در سلامت جسمي و فكري دانش آموزان دارد؛ به طوري كه مصرف صبحانه و ميان وعده مناسب و كامل، باعث افزايش قدرت يادگيري و عملکرد كودكان ميگردد. اين مطالعه، به منظور تعيين سطح دانش و تهديد درک شدهي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر زاهدان در رابطه با مصرف صبحانه و ميان وعده در سال تحصيلي 91-90 انجام گرفته است.
در اين مطالعهي توصيفي ـ تحليلي، تعداد 223 دانش آموز پسر پايهي چهارم ابتدايي از طريق نمونه گيري چند مرحلهاي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه بود که روايي و پايايي آن بررسي و مورد تأييد قرار گرفت. دادههاي جمع آوري شده با کمک نرم افزار SPSS و آزمونهاي آماري مناسب، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
دانش آموزان، 76 درصد از کل نمرهي آگاهي، حساسيت و شدت درک شده و 60 درصد از کل نمرهي رفتار را کسب نمودند. 51.6 درصد از دانش آموزان هر روز مرتب صبحانه مصرف ميکردند و تنها 22 درصد از آنها هر روز ميان وعده مصرف ميکردند. آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که آگاهي با حساسيت و شدت درک شده و رفتار، رابطهي مثبت و معني دار دارد. همچنين حساسيت درک شده با شدت درک شده و شدت درک شده با رفتار رابطهي مستقيم و معني دار دارد (0.05>P).
در اين مطالعه مشخص شد رفتار دانش آموزان خصوصاً در مورد مصرف صبحانه و ميان وعده در سطح مطلوبي قرار ندارد و با توجه به ارتباط مستقيم بين آگاهي و شدت درک شده با رفتار، طراحي برنامههاي آموزشي براي بهبود رفتارهاي تغذيهاي دانش آموزان و همچنين با به کارگيري الگوهاي رايج در آموزش بهداشت، از جمله الگوي باور بهداشتي (که حساسيت و شدت درک شده از اجزاي اين الگو هستند) ضروري به نظر ميرسد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1391/5/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1392/9/3 | انتشار: 1392/10/25