Leili Salehi, Saeed Solki, Ali Montazeri. َEffectiveness of an educational program based on Transtheoretical model on fruit and vegetable consumption. Payesh 2014; 13 (1) :51-60
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-324-fa.html
چکیده: (5606 مشاهده)
فوايد مصرف ميوه و سبزي در سالمندان به خوبي شناخته شده است اما شواهد حاکي از عدم کفايت مصرف است. هدف اين مطالعه بررسي تأثير مداخله آموزشي طراحي شده بر اساس سازههاي الگوي فرا نظريهاي بر افزايش ميزان مصرف ميوه و سبزي است. اين مطالعه نيمه تجربي در طي سالهاي 87-88 در کانونهاي سالمندي شهر تهران بر روي 400 عضو کانون در دو گروه مداخله و آزمون انجام گرفت. دادههاي اين مطالعه در دو زمان متفاوت قبل از مداخله و پس از آن بوسيله پرسشنامهاي ساختارمند مشتمل بر مشخصههاي دموگرافيک و آنتروپومترتيک، مرحله تغيير افراد، خودکارآمدي، موازنه تصميمگيري، ميزان مصرف روزانه ميوه وسبزي جمعآوري گرديد. مداخله آموزشي شامل 4جلسه 90 دقيقهاي براي هريک از زيرگروهها بوده و محتوي آن بر اساس سازههاي الگوي فرا نظريهاي تدوين گرديده بود. ميانگين سن افراد مورد مطالعه 4/48 ± 64/06 بود که حدود 75 درصد اين افراد زن بودند. ميانگين مصرف روزانه ميوه و سبزي قبل از مداخله بين دو گروه اختلاف معنيدار نداشت که پس از انجام مداخله در گروه مورد مداخله بهطور معنيدار افزايش يافت (گروه مدخله1/35±3/08 در مقابل 1/08 ±1/79 گروه کنترل،0/001=P). مداخله علاوه بر افزايش منافع درکشده و خود کارآمدي و کاهش موانع درکشده در گروه مورد مداخله، باعث پيشروي افراد بيشتري در گروه مداخله در مقايسه با گروه کنترل از مرحله پيش تأمل به مراحل تأمل و آمادگي (0/001>P) و همچنين از مراحل تأمل و آمادگي به سمت مراحل عمل و نگهداري (0/004=P) گرديد. يافتههاي اين مطالعه نشان داد که الگوي فرا نظريهاي، الگويي مفيد در طراحي مداخلات تغذيهاي و مصرف ميوه و سبزي است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1391/2/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1392/6/30 | انتشار: 1392/10/25