Mahmood Moosazadeh, Omid Barati, Mina Moradzadeh, Maryam Aliramezany, Mohammadreza Amiresmaili. Comparison of specialized medical journals among Iran and selected countries. Payesh 2014; 13 (1) :17-20
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-320-fa.html
محمود موسی زاده ، امید براتی ، مینا مراد زاده ، مریم علیرمضانی ، محمد رضا امیر اسماعیلی . مقایسه تولیدات علمی مجلات تخصصی علوم پزشکی ایران با کشورهای منتخب (مقاله کوتاه). پایش. 1392; 13 (1) :17-20
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-320-fa.html
چکیده: (4404 مشاهده)
یکی از رایج ترین شیوههای سنجش فعالیتهای علمی، روش علم سنجی است. از ملاکهای اصلی در سنجش میزان پیشرفت علمی کشورها، تعداد نشریات نمایه شده یک کشور در بانک اطلاعاتی موسسه ISI و تعداد مقالات منتشر شده در این مجلات توسط پژوهشگران آن کشور است. مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) برای ارزیابی تحت پوشش فهرست نویسی خود، سه شاخص را در نظر گرفته است. این شاخصها شامل عامل تأثیر
(Impact factor or-If)، شاخص فوری (Immediately) و نیمه عمر استناد (Cited Half - Life) هستند [1]. در بین عوامل اشاره شده، عامل تأثیر، یکی از سه شاخص استاندارد مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) و از مهمترین شاخصهای مطرح در حیطه علمسنجی است که اولین بار در سال 1995 توسط گاروفیلد بنیانگذار موسسه ISI مطرح شد. دو شاخص اصلی دیگر یعنی شاخص فوری و شاخص نیمه عمر استناد، در مطالعات علم سنجی در نقش شمارش برونداد انتشاراتی، به عنوان شاخص کمّی و شمارش استناد به عنوان شاخص کیفی است [2-1].
از اهداف بسیار مهم تعیین شده در سند چشم انداز بیست ساله ایران برخورداری از دانش پیشرفته، توانایی در تولید علم و فناوری، اتکا بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقهی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرمافزاری است که درراستای دستیابی به جایگاه فوق، نیازمند ایجاد تغییراتی همگام با تغییرات جهانی در نظام آموزشی وپژوهشی کشور است. در همین راستا پژوهش حاضر بر این بود تا با بررسی و مقایسه مجلات تخصصی منتشر شده از نظر کمی و تعیین سه شاخص مهم علم سنجی (ضریب تأثیر، شاخص فوری و شاخص نیمه عمر استناد) برای این مجلات، پیشنهادهای مناسبی به منظور ارتقای وضعیت موجود ارائه دهد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1392/9/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1392/11/5 | انتشار: 1392/10/25