Zainab Alimordi, Masoumeh Simbar. Puberty health education for Iranian adolescent girls: challenges and priorities to design school-based interventions for mothers and daughters. Payesh 2014; 13 (5) :621-636
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-282-fa.html
چکیده: (7603 مشاهده)
دختران نوجوان در دوران بلوغ تغییرات جسمانی، روانی و اجتماعی را تجربه میکنند که نداشتن اطلاعات کافی، مهارتها و آمادگیهای لازم برای گذر از این بحران، آنها را آسیبپذیر میکند. سلامت بلوغ شامل اصول و مراقبتهایی است که منجر به حفظ و ارتقای سلامت جسمی ـ روانی و عاطفی فرد در این دوران و دورانهای دیگر میشود که بیش از هر چیز نیازمند آموزش است. به همین دلیل مطالعه موجود با هدف تبیین چالشهای موجود در آموزش بهداشت بلوغ به دختران نوجوان به صورت مروری با استفاده از کلمات کلیدی نوجوان، بلوغ، سلامت بلوغ، دختران در پایگاههای اطلاعاتی Pubmed, Elsevier,SID, Medlib, Magiran, Iranmedex, Irandoc, Google Scholar انجام شد و مقالات چاپ شده در یکی از حیطههای مرتبط با آگاهی، نگرش و عملکرد سلامت بلوغ دختران در فاصله 1370 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. چالشهای مرتبط با آموزش بهداشت بلوغ دختران نوجوان را میتوان در 6 محور اصلی شامل نداشتن آگاهی کافی، فقدان نگرش و عملکرد مطلوب؛ فقدان توجه لازم به عوامل موثر بر آگاهی، نگرش و عملکرد نوجوانان؛ ضعف منابع دریافت اطلاعات نوجوانان )مادران، همسالان، مربیان بهداشت(؛ فقدان توافق در مورد زمان مناسب برای شروع آموزش ابعاد مختلف بهداشت بلوغ؛ فقدان محتوای آموزشی مناسب و جامع دوران بلوغ برای دختران نوجوان؛ عدم استفاده از روشهای مناسب آموزش سلامت بیان کرد. مطالعات متعددی در زمینه تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دختران در زمینه جسمانی بلوغ، عوامل موثر و منابع دریافت و تاثیر آموزش در زمینههای سلامت جسمانی بلوغ در کشور انجام شده است اما در زمینه بررسی عوامل و علل ناآگاهی و بیتوجهی مادران در مورد بلوغ دخترانشان، استفاده از روشهای مشارکتی آموزش و طراحی آموزشهای مبتنی بر مهارت، و ارائه راهکارهای مداخلهای برای آموزش ابعاد جسمی(به ویژه بعد جنسی)، روانی و اجتماعی بلوغ جای خالی زیادی وجود دارد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1392/10/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1393/6/19 | انتشار: 1393/6/24