ارزیابی محیط آموزشی درمانگاههای مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه دستیاران بر اساس الگوی ACLEEM - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 13، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1393 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 559-551 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahra naghizadeh, Jalil Kuhpayezadeh, Seyyed Kamran Soltani Arabshahi, Shoaleh Bigdeli, Gholamreza Javid, Mahmoud Tavousi et al . Assessment of educational environment at outpatient clinics in teaching hospitals: residents' perspective based on the ACLEEM. Payesh 2014; 13 (5) :551-559
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-276-fa.html
زهرا نقی زاده ، جلیل کوهپایه زاده ، سید کامران سلطانی عربشاهی ، شعله بیگدلی ، غلامرضا اسماعیلی جاوید ، محمود طاووسی و همکاران.. ارزیابی محیط آموزشی درمانگاههای مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه دستیاران بر اساس الگوی ACLEEM. پایش. 1393; 13 (5) :551-559

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-276-fa.html


چکیده:   (4553 مشاهده)
هدف از این مطالعه ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهها در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مراقبت‌های سرپایی بود. در این مطالعه مقطعی نظرات157 نفر از دستیاران با روش سرشماری در درمانگاههای داخلی، زنان و زایمان، اطفال و جراحی عمومی با ابزار (Ambulatory Care Learning Education Environment Measure) ACLEEM جمع‌آوری شد، و اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16و بهره‌گیری از آزمون‌های آماری متناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج میانگین امتیاز پرسش نامه 110/91 از 200 به دست آمد که با توجه به راهنمای تفسیر امتیازات پرسش نامه ، نکات مثبت در محیط نسبت بر نکات منفی غالب بود. بین میانگین امتیازات در حیطه اطلاعات، ارتباطات و فناوری بر اساس جنسیت (P=0/038) و بر اساس رشته دستیاری (P=0/010) تفاوت معنا دار داشت. همچنین بین میانگین امتیازات بر اساس وضعیت تاهل در حیطه توانمندی اساتید بالینی (P=0/037) و بر اساس مرکز درمانی در4 حیطه توانمندی اساتید بالینی (P=0/010)، تخصیص وقت برای فعالیت‌های غیر بالینی(P=0/009)، اطلاعات، ارتباطات و فناوری (P≤001) و نظارت بالینی (P=0/017) تفاوت معنا دار وجود داشت. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان دادکه ارزیابی دستیاران از محیط های آموزشی درمانگاهی مثبت است برهمین اساس پیشنهاد می‌شود در جهت تقویت عواملی که باعث ارزیابی مثبت دستیاران شده است تاکید گردد.
واژه‌های کلیدی: محیط آموزشی، درمانگاه، ACLEEM، دستیاران
متن کامل [PDF 2975 kb]   (1990 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1392/8/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق