Ethics code: IR.ARI.MUI.REC.1402.089
1- مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- ﮔﺮوه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (21 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی به عنوان شناختهشدهترین الگوی ارزیابی کیفیت آموزشی، مبنای موثری برای ارزیابی میزان توجه موسسات آموزشی، به رعایت استانداردهای لازم را ایجاد میکند. هدف این مطالعه مقایسه نتایج اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی با کیفیت آموزش ادراک شده فراگیران در بیمارستان های آموزشی بود.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در رابطه با دانشجویان پزشکی دوره بالینی در سال ۱۴۰۲ انجام شد. نمونهگیری به نسبت مساوی از۹ بیمارستان آموزشی اعتباربخشی شده، انجام شد. کیفیت آموزش درک شده با پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور مقایسه، از نتایج گزارش آخرین دوراعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی استفاده شد. داده ها در نرمافزار SPSS نسخه۱۹ با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای متناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در این مطالعه ۳۵۰دانشجو با میانگین سنی ۱/۶± ۲۴/۷ شرکت کردند که ۴۹/۱ درصد آنها دختر و ۵۰/۹ درصد پسر بودند. میانگین کیفیت آموزشی ادراک شده برابر ۱۹/۵± ۶۶/۶ بود که با مقطع تحصیلی، جنسیت، شرکت درمصاحبه ارزیابان بیرونی، چرخش بخشهای بالینی و حضور قبلی در آن بیمارستان، تفاوت معناداری نداشت. همچنین نتایج نشان داد که میانگین کیفیت آموزشی در حیطه برنامهها و فرایندهای آموزشی در مقایسه با دو حیطه فراگیران و مدیریت تسهیلات و امکانات بیشتر (۷/۹ ± ۲۳/۶) و از نظر آماری معنادار بود.
نتیجه گیری: به طورکلی نتایج، اهمیت درنظرگرفتن کیفیت درک شده از سوی فراگیران به عنوان یکی از نشانگرها برای ارزیابی اثرات اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی در کنار نتایج اعتباربخشی رسمی را برجسته میکند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1403/6/7 | پذیرش: 1403/11/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/10/1