طراحی کارپوشه جهت درس کارورزی دانشجویان رشته دکترای تخصصی طب ایرانی - پایش
شنبه 3 آبان 1404
OPEN ACCESS

Ethics code: IR.NASRME.1400.321

XML English Abstract Print


1- گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی اردکان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- دانشکده طب ایرانی، مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی و گروه طب سنتی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات تاریخ پزشکی و طب سنتی، موسسه تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
5- گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان ایران
6- گروه طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
7- گروه طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
8- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
9- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (41 مشاهده)
مقدمه: در ارزیابی فعالیت‌های واحد‌های آموزشی دانشگاهی خصوصا جهت تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی کارپوشه نقش مهمی ایفا می‌کند. در دروس کارورزی ۱ و ۲، در رشته دکترای تخصصی طب ایرانی مجموعه‌ای از دانش‌، کسب صلاحیت‌ و توانمندی‌های بالینی به دانشجو ارائه می‌گردد. از آن‌جایی‌که رشته مشابه رشته دکترای تخصصی طب ایرانی با برنامه آموزشی مصوب در کشور و خارج از کشور وجود ندارد،  اجرا و ارزشیابی دوره کارورزی به صورت یکسان در گروه های طب ایرانی صورت نمی‌گیرد. هدف از مطالعه حاضر طراحی کارپوشه جهت ساماندهی ارائه خدمات آموزش بالینی و ارزشیابی مهارت‌های عملی و بالینی دانشجویان در این دوره بود.
مواد و روش‌ کار: این مطالعه به صورت مقطعی و در دو مرحله انجام شد. جهت طراحی کارپوشه مراحل کار بر اساس معیارهای گلاسیک انجام گرفت و سپس مطالب مورد نیاز به صورت چک لیست طراحی و در جلسات پانل تخصصی با حضور اعضای هیات علمی طب ایرانی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ساختار نهایی کارپوشه استخراج گردید.
یافته‌ها: در مجموع ۲۰ عضو هیات علمی به نمایندگی از ۲۰ دانشگاه‌ علوم پزشکی که دارای این رشته بودند، در جلسات طراحی کارپوشه شرکت کردند. بعد از طی مراحل کار با اجماع نظر صاحب‌نظران، کارپوشه در دو عرصه توانمندی‌‌های عمومی شامل فرایندهای تشخیص و درمان بیماری، مدیریت بیمار و اخلاق حرفه‌ای و توانمندی‌های تخصصی شامل مهارت‌های روش‌های بادکش، ماساژ، حجامت، فصد، زالوگذاری و سایر روش‌های مورد انتظار طراحی گردید. جهت تسهیل تکمیل در طول دوره و ارزشیابی نهایی، جداولی با عناوین مرتبط با فعالیت‌های عملی و بالینی دانشجویان طراحی و در کارپوشه قرار داده شد.
نتیجه‌گیری: استفاده از کارپوشه حاضر و تکمیل و تصحیح تدریجی آن، با ایجاد یک بستر مناسب برای ارتقای سطح آگاهی و مهارت بالینی دانشجویان دکترای تخصصی طب ایرانی، نقش مهمی در ساماندهی آموزش‌های بالینی رشته دکترای تخصصی طب ایرانی ایفا می‌کند.
متن کامل [PDF 1324 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1403/5/16 | پذیرش: 1404/7/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق