بررسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی زنان نابارور - پایش
سه شنبه 28 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 14، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1394 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 237-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansoureh Jamshidimanesh, Niloofar Alimanesh, Zahra Behbodi Moghaddam, Hamid Haghani. Effect of an Educational package on self-efficacy of infertile women. Payesh 2015; 14 (2) :227-237
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-250-fa.html
منصوره جمشیدی منش ، نیلوفر علی منش ، زهرا بهبودی مقدم ، حمید حقانی . بررسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی زنان نابارور. پایش. 1394; 14 (2) :227-237

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-250-fa.html


چکیده:   (4292 مشاهده)
ناباروری در زندگی برخی از زوجین یک بحران بزرگ محسوب شده و می‌تواند به افسردگی، اضطراب، طردشدگی اجتماعی و اختلال جنسی بیانجامد. مداخلات حمایتی با هدف افزایش خودکارآمدی ممکن است باعث افزایش و بهبود مهارت‌های غلبه بر مشکلات، ایجاد احساس بهتر و پیگیری درمان ناباروری گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر خودکارآمدی زنان نابارور از خرداد ماه لغایت مهر سال 1391 انجام گرفت. در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی تجربی بود 104 زن نابارور با عامل زنانه مراجعه‌کننده به یکی از مراکز ناباروری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با تخصیص تصادفی در گروه‌های کنترل و مداخله شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی ویژه ناباروری کوزینیو و همکاران بود. پس از انجام پیش آزمون در دو گروه، برنامه آموزشی بصورت چهار جلسه گروهی60 تا 90 دقیقه ای در چهار هفته متوالی جهت گروه مداخله ارائه گردید. گروه مداخله 6 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی و گروه کنترل نیز 6 هفته بعد از تکمیل اولیه پرسشنامه ها مجددا پرسشنامه خودکارآمدی ناباروری را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار نسخه 16 و آزمون‌های آماری کای دو (X²)، آزمون tزوج وt مستقل انجام گرفت. قبل از مداخله دوگروه از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی و خودکارآمدی اختلاف آماری معنی‌دار نداشتند (0/886= P)، ولی بعد از مداخله آموزشی بین میانگین نمرات خودکارآمدی دو گروه اختلاف آماری معنی‌دار وجود داشت (0/001>P). به طور کلی بر اساس نتایح حاصله، برنامه آموزشی بر خودکارآمدی زنان نابارور مؤثر بوده است؛ لذا پیشنهاد می‌شود این برنامه برای سایر زنان نابارور در سطح وسیع تر به کار گرفته شود.
 
متن کامل [PDF 1761 kb]   (1881 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1393/2/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1393/11/27 | انتشار: 1393/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق