مقایسه تاثیر آموزش سلامت با دو روش کتابچه و تحت وب بر بهزیستی روانشناختی زنان یائسه: یک مطالعه نیمه تجربی - پایش
یکشنبه 4 خرداد 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1404 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 267-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SUMS.NUMIMG.REC.1401.087


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiasi H, Morshed Behbahani B, Ghaemmaghami P, Yadollahi P. Comparing the effectiveness booklet and web based health education interventions on psychological well-being of menopausal women: A quasi- experimental study. Payesh 2025; 24 (2) :257-267
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2498-fa.html
کیاسی حمیرا، مرشدبهبهانی بهار، قائم مقامی پروین، یداللهی پروین. مقایسه تاثیر آموزش سلامت با دو روش کتابچه و تحت وب بر بهزیستی روانشناختی زنان یائسه: یک مطالعه نیمه تجربی. پایش. 1404; 24 (2) :257-267

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2498-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2- گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (391 مشاهده)
مقدمه: زنان در مراحل یائسگی علائم بسیاری را تجربه می‌کنند که اغلب دانش کافی برای مدیریت آن ندارند. لذا بهینه ­زیستی آنان به­ویژه در طول ۵ سال اول یائسگی کاهش می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش بهداشت به دو روش کتابچه و تحت وب بر بهزیستی روانشناختی زنان یائسه انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در بین ۷۲ زن یائسه شهر تهران انجام گرفت. روش نمونه گیری مراکز به صورت تصادفی ساده و نمونه گیری در دسترس مشارکت کنندگان دارای معیار ورود بود. گروه مداخله آموزش های لازم را از طریق وب­سایت و گروه کنترل آموزش های لازم را از طریق کتابچه (دستورالعمل وزارت بهداشت) طی ۴ هفته دریافت داشتند.
ابزار جمع­ آوری داده­ها شامل پرسشنامه ویژگی های جمعیت­ شناختی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود.  اطلاعات لازم از طریق این ابزارها قبل، بلافاصله و ۴ هفته بعد از آموزش، جمع­ آوری گشته و در نرم­افزارSpss ۲۲ تحلیل شد. به منظور بررسی مقایسه­ ای متغیرهای دموگرافیک در دو گروه آموزشی از آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید. 
یافته­ ها: میانگین نمره کل بهزیستی روانشناختی زنان یائسه بلافاصله پس از مداخله در گروه آموزش  تحت وب و کتابچه افزایش معنی­ دار آماری نسبت به قبل از مداخله داشت. بررسی نتایج نشان داد که بین نمره قبل و بلافاصله پس از مداخله و همچنین بین نمره قبل و یک ماه بعد از مداخله بهزیستی روانشناختی در هر دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت ودر هر دو گروه نمره بهزیستی بلافاصله پس از آموزش افزایش یافت. اگرچه نمره یک ماه پس از مداخله، در گروه آموزش تحت وب کاهش یافت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش بهداشت هم به روش کتابچه و هم به روش الکترونیکی در ارتقای بهزیستی زنان یائسه موثر است. لذا  به ­کارگیری هرکدام از این دو روش در برنامه­ های مراقبتی و حمایتی زنان یائسه امری ضروری به نظر می­رسد.
متن کامل [PDF 1341 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه نیمه تجربی | موضوع مقاله: سلامت باروری
دریافت: 1403/1/30 | پذیرش: 1403/10/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/2/14 | انتشار: 1404/2/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق