بررسی تأثیر آموزش از طریق سخنرانی و تلفن همراه بر خودآزمایی پستان در پرستاران - پایش
شنبه 3 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 14، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1394 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 373-363 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzieh Absavaran, Shamsedin Niknami, Iraj Zareban. Effect of training through lecture and mobile phone on Breast Self-Examination among nurses of Zabol Hospitals. Payesh 2015; 14 (3) :363-373
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-239-fa.html
مرضیه آب سواران ، شمس الدین نیکنامی ، ایرج ضاربان . بررسی تأثیر آموزش از طریق سخنرانی و تلفن همراه بر خودآزمایی پستان در پرستاران. پایش. 1394; 14 (3) :363-373

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-239-fa.html


چکیده:   (4662 مشاهده)
سرطان پستان شایع‌ترین انواع سرطان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. در صورت تشخیص زود هنگام بیش از 90 درصد مبتلایان درمان می‌شوند. خودآزمایی پستان یکی از روش‌های مؤثر در تشخیص زود هنگام سرطان پستان است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر روش‌های آموزش سلامت در ارتقای خودآزمایی پستان در پرستاران زن انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای شاهد دار است که بر روی 105 نفر از پرستاران بیمارستان‌های شهر زابل انجام گرفت که 35 نفر در گروه مداخله با روش سخنرانی، 35 نفر در گروه مداخله با روش تلفن همراه (ارسال محتوای آموزشی بر روی تلفن همراه از طریق بلوتوث) و 35 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. قبل از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل شد، سپس مداخله آموزشی در گروه‌های مداخله اجرا گردید. 3 ماه بعد از مداخله، پس آزمون با استفاده از همان پرسشنامه اولیه انجام شد و داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 19 و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، تی‌زوجی و کای دو تجزیه و تحلیل شد. آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که قبل از مداخله تفاوت میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد بین گروههای مداخله و گروه شاهد از لحاظ آماری معنی‌دار نبود، اما این تفاوت بعد از مداخله معنی دار بود. بعد از مداخله افزایش معنی‌دار در میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه مداخله روی داد، اما این تفاوت در گروه شاهد معنی دار نبود. همچنین مشخص شد که این افزایش در گروه تلفن همراه برای نگرش به طور معنی دار بیشتر از گروه سخنرانی می باشد. نتایج این مطالعه نشان دهنده ی تأثیر مثبت آموزش از طریق سخنرانی و تلفن همراه بر ارتقای رفتارهای بهداشتی و پیشگیری کننده در رابطه با سرطان پستان بود.
متن کامل [PDF 1781 kb]   (1962 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1393/5/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/2/22 | انتشار: 1394/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق